Den danske online modeforhandler, La Femme Copenhagen, der sælger tøj fra mærker som Karmamia, Pavement og MUSE, har netop lanceret et helt nyt initiativ – et initiativ, der tilbyder deres kunder at returnere sit brugte tøj eller sko senest to måneder efter køb, og derefter modtage en voucher, der giver 50% rabat på en ny vare i webshoppen.

”Vi har observeret et forbrugsmønster, der viser, at vores kunder udskifter deres garderobe meget jævnligt, og allerede vender tilbage efter halvanden til to måneder og køber ny en vare i samme kategori. Det betyder selvfølgelig, at de er gode kunder, men det betyder også, at der eksisterer et ressourcespild, som vi gerne vil være med til at udnytte på en bedre måde,” fortæller Brian Lundholt Andersen, der arbejder som konsulent og som er ansat i La Femme Copenhagen for blandt andet at realisere dette initiativ.

Investering i vækst
La Femme Copenhagen har indgået et samarbejde med Røde Kors, som de vil donere det returnerede, brugte tøj til. Men La Femme Copenhagen er også en virksomhed, og derfor er den nye service også en del af nogle strategiske overvejelser og sat i verden for, at virksomheden skal kunne skille sig ud på et konkurrencepræget marked og etablere en god relation til sine kunder:

”Vi er godt klar over, at det her kommer til at påvirke vores indtjening negativt, og at det bliver rigtig dyrt for os i starten. Vi har valgt at bevare vores prisniveau, så vi kommer selv til at dække det ’tab’ der ligger i det. Men vi tror på, at det kommer til at være det værd på længere sigt, fordi det kan skabe positiv opmærksomhed omkring brandet og forhåbentlig også tiltrække nye kunder, samt holde på de eksisterende”, siger Brian Lundholt Andersen, som fik ideen til det nye initiativ, i forbindelse med den store landsdækkende tøjindsamling, Smid Tøjet, der fyldte diverse danske medier for nyligt.

Strategien er altså at gøre noget godt og samtidig investere i fremtidig vækst. Men det betyder ikke, at der er tale om et prøveforsøg – meningen er, at det fremover er en fast del af virksomhedens service. Om det altid vil være Røde Kors, der er i den modtagende ende, er dog ikke sikkert.

”I første omgang donerer vi det returnerede tøj til Røde Kors, som kan sælge de brugte varer i deres butikker. Hvis det går godt, fortsætter vi, men det vigtigste er, at overskuddet går til et godtgørende formål. Modtageren har vi ikke bundet os fast på, men vi har bundet os fast på, at der skal være en modtager,” siger Brian Lundholt Andersen.

Uden merforbrug
Selvom La Femme Copenhagen ville belønne de kunder, der genbruger sit tøj, med rabat til at købe mere tøj, regner de dog ikke med, at det vil skabe et merforbrug og derved vise sig at skade miljøet yderligere:

”Vi kan se, at det er et forbrug, der er der i forvejen, og derfor vurderer vi ikke, at vores nye service vil skabe en større efterspørgsel, som sådan. Ved at give folk en grund til rent faktisk at udnytte det tøj, der ligger og samler støv i skabet, kan vi minimere ressourcespildet og samtidig sikre, at folk bliver ved med at handle hos os. Vi vil gerne skabe en sikker cirkel, hvor tøj bliver genanvendt” lyder det afslutningsvist fra Brian Lundholt Andersen.