Nature: ”Fodformede sko er det eneste, der giver mening”
INTERVIEW: Eik Ottosen har fra dag ét været 100% overbevist om succespotentialet i sine bæredygtige sko med plads til fødderne, men det har taget lidt længere tid at få forbrugerne med på vognen.Det hele startede, da Eik Ottosen, tidligere ejer af skovirksomheden Rubber Duck, prøvede sin morfars aflagte Jacoform-sko og fik øjnene op for, hvor godt det føles, når man rent faktisk kan bevæge sine tæer indeni skoen. Herfra var der ingen vej tilbage.
Eik Ottosen gik straks i kast med at designe, producere og distribuere sin egen opdaterede version af den fodformede sko, hvorefter han ventede i spænding på, at folk ville få den samme aha-oplevelse, som ham selv. Men bestillingerne lod vente på sig.
”Det var sværere at sælge fodformede sko end jeg havde regnet med. I starten tænkte folk ’mormor’, når de så dem, men den kontrast kan jeg godt lide, det er en udfordring,” fortæller Eik Ottosen, der hurtigt måtte sande, at på trods af, at han havde både netværk, indgående produktionskendskab, forretningsplan og erfaring med i baggagen, stadig manglede en grundlæggende ting: opskriften på, hvordan man sælger sko, der ikke ligner alle andre.
Mund-til-mund metoden
Men det slog ikke Eik Ottosen ud af kurs – tværtimod. Det betød bare, at han måtte lægge sin kommunikationsstrategi lidt om. Når skoene ikke sælger sig selv, må man hjælpe dem lidt på vej, og derfor gik Eik Ottosen back to basics i markedsføringsbogen, og satsede på det, der altid virker: mund-til-mund metoden.
”Jo flere, der går med dem, jo flere vil have dem. Så opdager de, at man sagtens kan se godt ud i fodformede sko,” fortæller den ambitiøse skodesigner, som i starten selv lagde fødder til brandingen af sit nye skomærke – og dét satte skub i sagerne.
Men selvom Eik Ottosens sko efterhånden nyder stor popularitet, ikke mindst blandt de danske forbrugere, er han opsat på styrke sit brand endnu mere. Derfor er han netop nu i samtale med flere PR-bureauer, om at satse mere på influencere, som en fast del af sin markedsføringsstrategi:
”Vi har ikke sat det i system endnu, men det er en strategi, vi helt klart vil satse mere på fremover, så vi kan få spredt buskabet endnu mere,” siger Eik Ottosen, hvorefter han pludseligt peger på en ung forbipasserende kvinde, der er ude og lufte sine skinnende nye Nature-sko, så man næsten skulle tro, at han havde planlagt det til lejligheden.
Globalt salg, lokal produktion
I dag er Nature repræsenteret i rundt regnet 200 butikker verden over, herunder i både Sverige, Spanien, England og USA. Men efterspørgslen er størst i Danmark og Norge, hvor skoene sælges i over 20 nøje udvalgte butikker. For Eik Ottosen er det nemlig alfa og omega, hvem der står for salget af hans sko.
”Målet er at starte en bevægelse indenfor bevidst livsførelse, og derfor er det vigtigt at ramme det rette segment af forbrugere, der dyrker de samme værdier og lever efter samme livsstil, som jeg selv gør, såvel som at samarbejde med butikker, der er meget kvalitetsbevidste i forhold til de varer, de sælger,” siger han videre.
Nature handler ikke kun om at udbrede den fodformede sko, det handler også om at udbrede den livsstil, som Eik Ottosen selv lever og ånder – og det inkluderer en mere ansvarsbevidst og miljøvenlig tilgang til mode:
”Målet er at være global, men stadig producere så lokalt som muligt. Når vi for eksempel engang skal til at sælge til Asien, så skal vi producere det lokalt derude. Det er en naturlig videreførelse af vores bæredygtige tilgang – vi er ikke perfekte, men vi gør hvad vi kan, lige fra produktion i Europa, til materialevalg,” fortæller Eik Ottosen.
Af denne grund er Nature-sko produceret i miljøvenlige materialer, for så vidt det er muligt. Skosålerne er lavet af nedbrydeligt materiale, og snørebåndene er lavet af gamle plastikflasker. Men Eik Ottosen vil gerne reducere mærkets miljømæssige fodspor endnu mere. Han har derfor planer om at ændre materialesammensætningen af sine sko, fra at bruge traditionelt læder og ruskind, til at begyndte at bruge en af de nyeste opfindelser indenfor alternative og mere bæredygtige materialer – et læderlignende tekstil, lavet af ananas.
”Målsætningen er selvfølgelig at sælge endnu flere sko, men det handler også om meget mere end at tjene penge. Man skal også have det godt og have god samvittighed samtidig,” afrunder Eik Ottosen, idet endnu en aarhusianer, der er ude at lufte sine fodformede sko fra Nature, går forbi.