Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Bestseller offentliggør sine leverandører

Modsat tidligere udmeldinger, tager den danske koncern de første skridt i retning af en mere transparent værdikæde – en beslutning, der ikke er truffet natten over, fortæller kommunikationschef, Jesper Stubkier.
Modsat tidligere udmeldinger, tager den danske koncern de første skridt i retning af en mere transparent værdikæde – en beslutning, der ikke er truffet natten over, fortæller kommunikationschef, Jesper Stubkier.

Transparens var det helt store samtaleemne i forbindelse med den netop overståede Fashion Revoultion Week, hvor rapporten Fashion Transparency Index gjorde status over modebranchens arbejde med netop gennemsigtighed i tøjproduktionens værdikæde.

På andendagen under Fashion Revolution Week offentliggjorde Bestseller, at de i løbet af 2017 vil offentliggøre information omkring koncernens leverandører – et helt nyt standpunkt, sammenlignet med udmeldinger for blot seks måneder siden.

”Vi har valgt at påbegynde processen med at gøre vores leverandørinformation offentligt tilgængelig, fordi vi ønsker at bidrage til øget gennemsigtighed i tekstilbranchen. Vi har gennem mange år arbejdet tæt sammen med relevante partnere, som for eksempel fagforeninger, NGO’er og andre organisationer, der gennem adgang til vores leverandører, har været med til at skabe forbedringer på fabrikkerne,” siger ny kommunikationschef i Bestseller, Jesper Stubkier, til Fashion Forum.

Tilbage i september 2016, sagde Bestsellers daværende kommunikationschef og Sustainability Director, Morgens Werge, til Fashion Forum, at der ikke på daværende tidspunkt var planer om en offentliggørelse af virksomhedens leverandørkæde.

“Faktisk mener jeg, at diskussionen om åbne eller lukkede leverandørlister er alt for forsimplet. Det gør det hele sort/hvidt. Det forvrider diskussionen, fordi det ligger implicit i debatten, at hvis man offentliggør sine leverandørkæder, så er alting i orden, og hvis man ikke gør, så har man noget at skjule. Det er en skævvridning af virkeligheden,” sagde Mogens Werge.

Her, syv måneder senere, fortæller kommunikationschef, Jesper Stubkier, at det internt har været en overvejelse igennem længere tid, men at der går mange foranstaltninger forud for en offentliggørelse – taget i betragtning af, at Bestseller arbejder med mere end 800 fabrikker.

”Vi har nu indset, at der også er et behov for at kommunikere til en bredere målgruppe, og ved at offentliggøre flere informationer om vores leverandørforhold håber vi at kunne synliggøre vores indsats endnu mere over for kunder, NGO’er og andre interessenter.”

Bestseller forventer at offentliggøre lister over navnene på fabrikker, der leverer til brands og subbrands under Bestseller-paraplyen i løbet af 2017.