Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

H&M fremlægger dansk rekordregnskab

Den svenske high-street kæde står stærkere end nogensinde i Danmark og planlægger at åbne flere danske H&M-butikker.
Den svenske high-street kæde står stærkere end nogensinde i Danmark og planlægger at åbne flere danske H&M-butikker.

Det er kun lidt over en måned siden, at vi kunne fortælle, at modegiganten H&M er begyndt at sande, hvor svært det er at fange forbrugernes opmærksomhed i dag. Den svenske tøjkæde havde oplevet en usædvanlig tilbagegang, der indebar både et faldende salg for første gang i fire år, samt et uventet fald i aktierne, ikke mindst i virksomhedens ’hjemby’, Stockholm.

Den overraskende tilbagegang blev på daværende tidspunkt blandt andet grundet den øgede konkurrence fra diverse onlineplatforme, som i stigende grad lokker kunderne til, men det ser ikke ud til at være tilfældet for de danske forbrugere – tværtimod.

H&M Hennes & Mauritz A/S, der står bag kædens danske butikker, viser nemlig den højeste omsætning nogensinde i selskabets historie, i forbindelse med fremlæggelsen af det danske regnskab for 2015/2016, der trodser kædens globale udvikling og viser en fremgang i både omsætning og overskud. Omsætningen er på hele 3,1 milliarder kroner, altså 2% højere end året før, og overskuddet efter skat lander på 121 millioner kroner, hvilket er det højeste siden 2006/2007. Det skriver Finans.

Derudover fremgår det af det netop offentliggjorte regnskab, at H&M regner med yderligere fremgang i både omsætning og indtjening i år, og at de i den anledning planlægger at åbne endnu flere butikker i Danmark.

H&M-butikker i flere mindre, danske byer
H&M er allerede indehaver af 102 butikker rundt omkring i det danske land, men ifølge direktør for H&M Danmark, Christel Friis-Mikkelsen, forventer koncernens danske ledelse mindst at kunne åbne dørene til yderligere tre nye butikker i 2017:

”Vi har lige åbnet vores tredje butik i Esbjerg her i april, og så kommer vi til at åbne butikker i Middelfart, Køge og Vanløse senere i år,” fortæller direktøren til Business.dk.

Men ikke nok med, at H&M vil ekspandere koncernens danske detailhandel, de vil også satse på mindre byer, som man hidtil ikke har turde tro på kunne løbe rundt. Den svenske virksomhed har nemlig testet hvor stor en by skal være, for at kunne bære en H&M-butik:

”Vi er nede på 10.000 til 12.000 indbyggere nu i by og omegn. Vi er i byer som Nakskov, Nyborg og Tønder, hvor vi faktisk har en rigtig fin forretning,” lyder det afslutningsvist fra Christel Friis-Mikkelsen.