Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen får nye showformater

Det er slut med en ON/OFF-showkalender. I stedet får brands flere muligheder for at vise sig frem under Copenhagen Fashion Week.
Det er slut med en ON/OFF-showkalender. I stedet får brands flere muligheder for at vise sig frem under Copenhagen Fashion Week.

Da Camilla Frank i december 2016 satte dig i direktørstolen for Copenhagen Fashion Week, var det med en klar målsætning om at ryste posen og få nytænkt den københavnske modeuge.

Et altid omdiskuteret emne er showkalenderen, og derfor virker det oplagt, at det er der, nye tiltag skal præsenteres. Den tidligere ON/OFF showkalender er gemt væk, og i stedet bliver der nu én kalender med to forskellige kategorier: En kategori for shows og en kategori for præsentationer.

Camilla Frank har tidligere påpeget det problematiske i retorikken omkring en ON/OFF-showkalender: at brands kunne bruge rigtig mange penge på at lave et show, for så at ende i en ”OFF” kalender. Men det er ikke kun retoriske overvejelser, der ligger bag de nye ændringer, det handler også om at tilpasse sig modebranchens behov:

”Efterspørgslen efter at lave noget andet end det regulære show har været stigende de sidste par sæsoner, og det er primært for at imødekomme dette, at vi har lavet de ændringer, vi har lavet. Mode skal ses og opleves, og det er vores job at sørge for, at vi skaber de rigtige rammer for at moden i Danmark bliver eksponeret og vist frem, og at modeugen i København fortsætter med at være et tilløbsstykke,” forklarer modeugedirektøren.

Hvad er en præsentation?
Den nye kategori, præsentationen, beskrives af Copenhagen Fashion Week som alt andet end et show. Så det kan være alt fra mindre visninger til alternative tiltag. Der bliver altså åbnet op for, at brands får mere frihed til at skabe oplevelser, der passer præcis til dem.

”Showet er klassisk og vel stadig den mest anerkendte måde at fremvise sin kollektion på. Det er et virkelig stærkt format, og det er et vigtigt element under modeugen, som vi fortsat prioriterer. Men vi må også sande, at det bare ikke er for alle. Udover at eksekvering af et show er omkostningsfuldt, så stiller det også nogle krav til, hvad der bliver vist. Nogle brands gør sig rigtig godt ned af en catwalk, hvor andre måske vil få mere ud af et mindre set-up, hvor man kommer tættere på hver enkelt style eller på anden måde bliver lukket ind i brandets univers. Vores forhåbning er, at præsentationskategorien vil give flere chancen for at arbejde kreativt med sit brand under modeugen.”

Ansøgning stadig nødvendig
At der åbnes op for nye formater under modeugen betyder dog ikke, at kuratering mister sin relevans. Man skal stadig ansøge om at komme i kalenderen, uanset om man laver show eller præsentation, og den endelige vurdering bliver fortsat truffet af et ekspertpanel uden indblanding fra Copenhagen Fashion Week sekretariatet.

Deadline for ansøgning til SS18-modeugen i august er den 15. maj 2017 kl. 10.00. Du kan læse mere her om tilmelding og priser. Kontaktpersonen hos CFW vedrørende show og præsentationer er Head of Business & Operations, Sophie Noreng.