Fashion Revoultion Week kører lige nu for fjerde år i træk. Igen i år udgiver NGO’en rapporten, Fashion Transparency Index, der kortlægger, hvilke brands, der gør en indsats for at skabe transparens, samt hvor godt, de gør det. Resultaterne skal inspirere og fungere som en opfordring til større gennemsigtighed i hele modebranchen.

100 brands med en omsætning på over 1,2 mia. dollars er udvalgt til analysen på tværs af geografi og segment – highstreet, luksus, sportstøj, accessories, sko og denim. Eksempelvis har Kering Group, Inditex, Gap Inc. og Adidas flere brands repræsenteret på listen, som hver især er blevet vurderet.

Resultaterne er fremkommet på baggrund af et spørgeskema, som virksomhederne selv har udfyldt, samt tilgængelig information fra deres hjemmesider, eksempelvis års- og CSR-rapporter.

De udvalgte brands bliver vurderet ud fra fem kerneområder: 1) ”Policy & Commitment” 2) ”Governance” 3) ”Traceability”, 4) ”Know, Show & Fix” og 5) ”Spotlight issues”. Fashion Revolution arbejder ud fra en pointskala, hvor hver af de fem tematikker har et maksimum antal point at dele ud af, og pointene omregnes til procent.

Ingen imponerer
Det er bemærkelsesværdigt, at ingen af de 100 brands scorer højere end 49% procent – et faktum, der synliggør, at der er lang vej endnu, hvad angår transparens omkring leverandører, værdikæder og forretningsmetoder. Gennemsnittet sniger sig også kun op på 20%.

Otte brands udemærker sig i analysen: Adidas, Reebok, Marks & Spencer, H&M, Puma, Banana Republic, Gap og Old Navy scorer flest point i de fem kategorier; mellem 46% og 49%.

Rapporten udtrykker bekymring over, at en tredjedel af de involverede brands har en samlet score på under 10%, og her blander luksus- og highstreet brands sig med hinanden. Tre brands – Dior, Heilan Home og s.Oliver – scorer nul i point; de gør altså intet. Dermed ikke sagt, at de ikke overholder lovgivning, menneskerettigheder og andre regler og love, men der er ingen information tilgængelig om deres produktion, leverandører og/eller værdikæde. Til gengæld beretter 78 brands om deres forpligtelser i forhold til menneskerettigheder, miljøpåvirkninger og arbejdsforhold – den del af analysen, de kalder ”Policy & Commitment”.

Ud af samtlige 100 brands er Marks & Spencer det eneste brand, der formår at score fuld plade med 100% i ”Governance”. Her skal kriterier som oplysninger om, hvem i virksomhedens organisation og bestyrelse, der er ansvarlig for social og miljømæssig påvirkning, være oplyst.

”Traceability” og ”Know, Show & Fix” – der indebærer om leverandørlisterne er tilgængelige, og hvor detaljerede er de, samt hvordan virksomheden vurderer og håndterer sin indsats omkring leverandørpolitikker – er de to tungeste poster, der tæller for henholdsvis 34% og 30% af den samlede score. Det er på disse punkter, at det – ifølge undersøgelsen – står værst til for alle brands.

Hvor kommer råmaterialerne fra?
Ifølge rapporten, ser man flere og flere brands – i år er tallet 32 – der udgiver lister over deres leverandører. Asos har f.eks. offentliggjort en liste over leverandører til deres eget brand, og Marks & Spencer står som bannerfører med et interaktivt kort over leverandører af både tøj og mad. Alligevel kan ingen brands bryste sig af en liste over leverandører af råmaterialer. Ingen. Vi kradser altså kun i overfladen, når det kommer til fuld transparens.

84 brands beskriver, hvordan de foretager fabriksvurderinger, men det halter, når det kommer til at offentliggøre de egentlige resultater, og hvordan kortlagte problemer skal løses, for som Fashion Transparency Index pointerer, så er afrapportering ikke nok.

Et tal, der taler for, at vi (stadig) lever i en køb-og-smid-væk-kultur er, at kun to brands tilbyder reparationer: Levi’s og Gucci. Et tiltag, flere brands udenfor listen tilbyder, som eksempelvis Nudie Jeans, Patagonia og Filippa K.

Som de eneste to brands går H&M og Adidas igen på Business of Fashions netop offentliggjorte liste over de 16 bedste modebrands at arbejde for i verden.

Du kan læse hele Fashion Transparency Index 2017 her.