Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Fashion Revolution Week starter i dag

Ved du, hvem der har lavet dit tøj? Dét sætter Fashion Revolution Week fokus på i denne uge, hvor over 90 lande verden over støtter op om projektet.
Ved du, hvem der har lavet dit tøj? Dét sætter Fashion Revolution Week fokus på i denne uge, hvor over 90 lande verden over støtter op om projektet.

”Hvem har lavet mit tøj?”. Simplet spørgsmål, kompliceret svar. For hvem har egentlig lavet vores tøj? Dét opfordrer Fashion Revolution folk verden over til at stille spørgsmålstegn ved.

Non-profit-organisationen kæmper for en større transparens for at forbedre arbejdsforholdene og lønnen for de mange folk, der laver vores tøj. For deres levevilkår og løn er noget anderledes og lavere end dem, højere oppe i hierarkiet – seks ud af de tyve rigeste i verden driver en modevirksomhed, og deres formue kan en produktionsarbejder kun drømme om.

”Har du nogensinde tænkt på, hvem der laver dit tøj? Hvor meget de bliver betalt, og hvordan deres liv er? Vores tøj har været på en lang rejse, inden det hænger på bøjlerne i butikken – det har været i hænderne på bomuldsproducenter, spindere, vævere, farvere og syersker. 80% af arbejderne er kvinder mellem 18 og 24 år, og mange af dem, der laver vores tøj, lever i fattigdom. Det skal ændres,” siger grundlægger af Fashion Revolution, Orsola de Castro.

Historien må ikke gentage sig
Med Fashion Revolution Week fra 24.-30. april ønsker de at sætte fokus på en mere transparent modeindustri. Timingen er ikke tilfældig, den markerer årsdagen for ulykken i Bangladesh, hvor over 1.100 tekstilarbejdere blev dræbt, da en fabrik styrtede sammen.

I år er armbevægelserne store, over 90 lande deltager under årets tema: ”Money, fashion, power”. Fokus er at udforske pengestrømmen og magtstrukturen på tværs af modens værdikæde – blandt andet lønninger til tekstilarbejdere og prisen, vi betaler for vores tøj.

Magten ligger hos forbrugerne, og de opfordres til at tage stilling til effekten af deres køb, og derigennem skabe positive forandringer. Formålet er derfor at få forbrugere til bedre at forstå, hvad de betaler for, når klædeskabets indhold fornyes.

Hashtagget #WhoMadeMyClothes er allerede flittigt brugt, hvor blandt andre Amber Valletta og Stella McCartney har vendt vrangen ud på tøjet for at få virksomheder til at være mere transparente. Mode- og tekstilarbejdere kan respondere med billeder under #IMadeYourClothes.

Læs mere om, hvad du som virksomhed, forbruger eller producent kan gøre for at deltage i Fashion Revolution her.