Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi, Udland

Indtager kinesisk onlinegigant Danmark?

Europa, inklusiv Danmark, er på Alibabas strategiplan over, hvor der skal findes nye markeder – både for brands og forbrugere.
Europa, inklusiv Danmark, er på Alibabas strategiplan over, hvor der skal findes nye markeder – både for brands og forbrugere.

Alibaba er større end Amazon og eBay tilsammen, men alligevel er den kinesiske onlineportal ikke et kendt navn blandt den almindelige forbruger herhjemme. Men det kommer til at ændre sig i løbet af få år, det skriver Politiken, der har talt med flere af de ledende kræfter i Alibaba. Blandt andet Joseph Tsai, der er næstformand i Alibaba Group, og som hører til i inderkredsen hos grundlægger, Jack Ma. Joseph Tsai fortæller, at danske virksomheder allerede sælger for over fire milliarder kroner igennem Alibabas webshops, så som Tmall.com og Taobao.com.

Men her er der primært tale om salg til de kinesiske forbrugere. Ambitionen fremadrettet er, at også de danske forbrugere skal tage Alibabas platforme til sig, som deres fortrukne sted for netshopping. Alibaba har allerede en række kontorer i Europa i Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Italien, og inden for de næste fem til 10 år, vil der også blive etableret et kontor i Danmark.

På den politiske dagsorden
Tidligere på måneden indgik Det Danske General Konsulat i Kina en aftale med Alibaba for at fremme dansk design på Tmall.com. Danske brands bliver samlet under navnet ’Danish Pavilion’, og her finder man blandt andet modevirksomhederne Ecco, Pandora, Kopenhagen Fur og Bestseller-brandsene Jack & Jones, Vero Mode, Only og Selected.

Udenrigsminister, Anders Samuelsen, besøgte Alibabas hovedkvarter i Hangzhou for at overvære indgåelse af aftalen, og sagde i den forbindelse:

”Kina er et meget lovede, men også udfordrende marked for danske virksomheder. De kinesiske forbrugere har meget lidt viden om danske produkter. Vi håber, at et officielt, dansk samlingssted på Kinas ledende e-commerce platform, Tmall Global, vil være med til at fremme kendskabet til danske varer.”

Alibaba er også drivkraften bag shoppefænomenet Singles Day, som sidste år slog både Black Friday og Cyber Mondays samlede omsætning med mange milliarder. Får Alibaba for alvor fat i de europæiske forbrugere, er det højst sandsynligt kun et spørgsmål om tid, før de danske retailere skal sætte endnu en udsalgsdag i kalenderen i november.