Adidas har testet en såkaldt ”Knit for You”-butik i Berlin, hvor kunderne kan designe en sweater, der bliver syet i butikken, og som kan afhentes efter par timer senere.
Formålet er at kunne respondere hurtigere på kundernes efterspørgsel, og at afprøve, om personligt tilpasset tøj kan mindske margin for fejlproduktion, og derved sælge flere produkter til fuld pris, i stedet for at skulle nedsætte varer.
”Hvis vi kan give forbrugerne, hvad de vil have, hvor de vil have det, og når de vil have det, kan vi mindske risikoen – for lige nu gætter vi, hvad der bliver populært,” udtalte Adidas’ brandchef, Eric Liedtke, i sidste uge. Det skriver Business of Fashion.
Testen er foregået i en popup-butik, og her er kunderne blevet målt med en speciel kropsscanner for at opnå bedst mulige pasform. Kunderne kunne derefter eksperimentere og vælge mellem en masse farver. Når alle beslutningerne var truffet, blev sweateren syet i butikken, og det sidste finish blev lavet i hånden. Inden for fire timer kunne kunden hente sweateren i eksempelvis merinould til en pris på 1500 kr.
Det er et led af brandets 2020-strategi at have et driftsoverskud i 2020, der er tættere på Nikes, og her testes altså flere forskellige ting, for at nå det mål. Ligeledes er ambitionen at lave 50% af Adidas produkter dobbelt så hurtigt som i 2016. Adidas forventer, at dette vil øge mængden af produkter, der bliver solgt til fuld pris, til 70%, og på nuværende tidspunkt er det under halvdelen af alle produkter der bliver det.
”Knit for You” er en del af et større researchprojekt støttet af den tyske regering i samarbejde med forskere og partnere fra industrien. Data og feedback fra projektet er i gang med at blive evalueret, og derudfra vil Adidas beslutte, om de vil fortsætte med konceptet.