Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

Dansk modebrand solgt for trecifret millionbeløb

På kun syv år er det lykkes Mos Mosh-direktør Kim Hyldahl at skabe en succesfuld forretning, som han nu har solgt størstedelen af og tjent styrtende på.
På kun syv år er det lykkes Mos Mosh-direktør Kim Hyldahl at skabe en succesfuld forretning, som han nu har solgt størstedelen af og tjent styrtende på.

”Det har været en vild rejse, og jeg er både ydmyg og dybt taknemmelig,” siger Kim Hyldahl til Børsen, efter netop at have solgt aktiemajoriteten af sin forretning til den tyske kapitalfond Findos, for et trecifret millionbeløb.

Kim Hyldahl startede det danske jeans-mærke til kvinder, Mos Mosh, i 2010. Siden begyndelsen har virksomheden leveret overskud, og i årsregnskabet for 2016 havde Mos Mosh, der danner arbejdsplads for 22 ansatte, et overskud efter skat på 24 millioner kroner.

Det er en af grundene til, at Findos har fået øjnene op for Mos Mosh og investeret så meget i virksomheden. Kapitalfonden ejer i dag størstedelen af brandet, der allerede er eftertragtet blandt de tyske kunder og har mere end 700 forhandlere i landet. Kim Hyldahl fortsætter selv som administrerende direktør, men ser frem til at få noget ekspertise ind, der kan styrke den fremgang, Mos Mosh har gennemgået de sidste syv år, og sikre, at brandet får endnu mere salg på det europæiske marked.

Tyske Findos er nemlig ikke helt uvante med jeans-branchen, og ejer allerede modemærket Angels Jeanswear, hvilket det var en vigtig del af beslutningen for Kim Hyldahl:

“De er nogle folk, der kender branchen. Den passion, åbenhed og dynamik, som er i virksomheden, må ikke spoleres, og jeg har en god mavefornemmelse i forhold til, at det har Findos fuld forståelse for,” siger Kim Hyldahl til Børsen.

Eftertragtet for køberne
Kim Hyldahl ejer i dag 29% af virksomheden, hvorimod Findos sidder på 69% af aktierne, og salgsdirektør David Skjødt ejer de resterende 2%.

Men på trods af at den administrerende direktør har fået et personligt udbytte i millionklassen ud af brandets succes og det nylige videresalg, var det ikke hans egen idé at sælge videre.

Kim Hyldahl besluttede, efter at have fået adskillelige henvendelser, at hyre corporate finance-rådgiveren Clearwater, som har stået for hele salgsprocessen og derved sikret, at virksomheden nu er blevet solgt for et millionbeløb – et beløb, som direktøren dog endnu ikke har ønsket at specificere.

“Men jeg er meget tilfreds. Det er en flot pris,” siger Kim Hyldahl til Børsen og understreger, at selvom Findos i dag ejer det meste af Mos Mosh, skal virksomheden fortsætte som hidtil.

“Kapitalfonden ved godt, at vi har drevet virksomheden godt år for år, og vi er meget bevidste om, at det skal den ikke ind og spolere eller ændre på,” afslutter Kim Hyldahl.