Facebook Abonnér
10:01
|
23.04.2017
By Malene Birger SS17 Foto: By Malene Birgers SS17-kollektion

IC Group nedjusterer forventningerne

Koncernen oplever vækst, men nedjusterer samtidig forventningerne til anden del af regnskabsåret 2016/2017. Et stort beløb skal bruges på at implementere ny ledelse.

| Viden Økonomi | af Karoline Kaae Svendsen

For en måned siden fyrede IC Group den daværende CEO, Mads Ryder, og delårsregnskabet for hans sidste periode er netop offentliggjort. I ledelsesberetningen skriver koncernen, at den fremtidige ledelsesstruktur forventes at være besluttet på et bestyrelsesmøde inden udgangen af juli 2017. De forventer, at det vil koste omkring 30 millioner kroner at implementere den nye struktur.

Resultatet fra perioden fra juli 2016 til december 2016 betyder, at IC Group nedjusterer dets forventninger. Væksten i omsætningen for hele regnskabsåret ændres fra ”mindst 6%” til nu 5-6%. Omsætningen skal primært komme fra retail, hvor IC Group har planer om at åbne 15-20 butikker, inden regnskabsåret slutter 30. juni 2017. På nuværende tidspunkt er 13 butikker åbnet.

På brandniveau er væksten svingende. Peak Performance står for den største stigning med en nettoomsætning på 615 millioner kroner svarende til en vækst på 10,4%. Også hos Tiger of Sweden oplevede de en vækst på 4,6%, hvilket skyldes en leveringsforskydning og nye butikker, der åbnede sidst regnskabsår.

Omvendt faldt nettoomsætningen hos By Malene Birger, der oplevede et fald på 0,4%. Årsagen er, at e-handel ikke kunne opveje den negative udvikling i de fysiske butikker. Derudover havde By Malene Birger i regnskabsperioden en engangsomkostning på 4 millioner kroner til en brand- og positioneringsanalyse.

Fælles for de tre premium-brands er, at e-handel spiller en afgørende rolle i forhold til vækst og nettoomsætningen. Dette er også gældende samlet set for koncernen, hvor en stigning i nettoomsætningen på 6,3% i lokal valuta primært skyldes høj vækst i e-handel og indtægter fra nye butikker.

Designers Remix står for den positive vækst blandt koncernens andre brands, der også tæller Saint Tropez.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev