Facebook Abonnér
17:51
|
23.04.2017
barbaraportræt,cropped

Barbara í Gongini har store planer for Paris

Den danskbaserede designer fortæller om at indtage den franske showscene, om at måtte vælge gode ting fra og om sine bæredygtige overvejelser bag det hele.

| CSR Modeuge Udland | af Sofie Ringtved Jensen

Barbara í Gongini har, med sit brand af samme navn, etableret sig stærkt internationalt og sælger sine designs på rundt regnet 20 markeder globalt. Men holdet bag kommer til at satse endnu mere målrettet på deres internationale publikum, når de i denne uge er i Paris.

Salgsscenen kender de ud og ind, men showscenen er en anden historie. For første gang vil Barbara í Gongini forsøge sig med en visning i den franske hovedstad, som forhåbentlig er første skridt hen imod en reel plads i den parisiske showkalder. Det forklarer også, hvorfor Barbara í Gongini denne sæson ikke var at finde i kalenderen til den københavnske modeuge.

”Vi vil rigtig gerne begge dele, men vi skal selvfølgelig finde ud af om det giver mening, at holde show to forskellige steder. Vi er glade for den danske modeuge, men Paris er rigtig vigtig, fordi det er det sidste sted, hvor branchen mødes, og fordi det er der ordrerne ligges. Det er en vigtig modeuge for alle i branchen, men især for os, som har så meget internationalt salg. Og så handler det også om, at vi er stolte af at kunne repræsentere det nordiske islæt på den avantgardistiske scene hernede,” siger hun om brandets prioritering lige nu.

Nye tider
Allerede denne sæson tager Barbara í Gongini tilstedeværelsen i Paris til nye højder, sammenlignet med tidligere. De har valgt at etablere deres eget showroom for første gang, i stedet for at sælge igennem en agent, som de plejer. Og det er noget, som de ikke har tænkt sig at gå stille med dørene med:

Vi vil gerne skabe opmærksomhed omkring vores brand og øge vores synlighed, netop fordi vi arbejder på at kunne holde show i Paris næste sæson. Derfor har vi inviteret både indkøbere og pressen til et event den 2. marts, hvor vi vil vise en ny film, vi har lavet, og derigennem få præsenteret vores AW17-kollektion” siger Barbara í Gongini.

Filmen, kaldet ’Module Modular’, er produceret i samarbejde med blandt andre koreograf Sara Gaardbo, modefotograf Mikkel Völcker, hårartist Søren Back og den islandske musikduo Human Woman, og er centreret omkring en kunst- og designinstallation, der er en hyldest til den nordiske scene:

”Filmprojektet handler om forkærligheden for at skabe og ikke så meget om tøj i den gængse forstand. Vi ville gerne udfordre os selv og pleje vores skabergen, og så har samarbejde og improvisationen har været den bærende drivkraft for filmen, der bliver en meget abstrakt og procesorienteret leg med kroppen, former og det taktile –  men folk kender os jo allerede for at lave lidt spas ” forklarer Barbara í Gongini, som dog også har en mere etisk agenda med i installationen – og resten af sit kreative erhverv.

En bæredygtig fremtid
Bæredygtighed er en stor del af Barbara í Gonginis nye film, hvor der udelukkende er brugt genbrugsmaterialer til al beklædning, og det er generelt en dagsorden, som designeren prioriterer højt. Barbara í Gongini har en klar ambition om at gøre sit brand 100% bæredygtigt i den nærtstående fremtid:

”Vi er meget seriøse omkring CSR, så vi arbejder meget med genbrug og med at minimere vores spild, og så implementerer vi begreber, som upcycling og slow fashion, i vores arbejde. Derudover har vi selv defineret et designbegreb, ’multifunktionel beklædning’, som handler om at forlænge livscyklussen for både tøj og udtryk – det er vigtigt for os, at hele teamet er en del af den bæredygtige tankegang og livstil,” siger Barbara í Gongini og fortæller, at uanset om de er at finde i København eller Paris, har de denne tanke med i alt hvad de laver. Bæredygtighed er nemlig ikke bare vigtigt for dem selv, det er også noget, som de oplever, at der er en stor efterspørgsel på fra indkøberne – både ude og hjemme.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev