Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Danske brands i Paris: ”Vi er kollegaer, ikke konkurrenter”

En gruppe danske brands har slået sig sammen og etableret et fælles showroom under modeugen i Paris. Håbet er at tiltrække endnu flere indkøbere.
En gruppe danske brands har slået sig sammen og etableret et fælles showroom under modeugen i Paris. Håbet er at tiltrække endnu flere indkøbere.

Smykkedesigneren Marlene Juhl-Jørgensen er en af dem, som har valgt at teame op med sine branchekollegaer, og udstille sin kollektion i et fælles rum under Paris Fashion Week.

”Indkøbere besøger kun et showroom, hvis de ved på forhånd, at de kan lide brandet. Ved at gå sammen, kan vi åbne en mulighed for, at flere har lyst til at komme forbi, fordi de ikke føler sig så forpligtede – de kan få lov til at snuse lidt mere rundt, uden at føle, at de bliver taget til gidsler,” fortæller Marlene Juhl-Jørgensen, om bevæggrunden bag det nye samarbejde.

At løfte i flok
Det er ikke kun økonomi og salg, der ligger til grund for sammenslutningen – det handler også om at supplere hinanden og løfte i flok:

”Vi er kollegaer, ikke konkurrenter, og alle kan byde ind med noget forskelligt, og på den måde supplerer vi hinanden rigtig godt. Det er noget, som jeg synes guldsmedebranchen er rigtig god til, og det tror jeg også tøjbranchen kan blive,” siger hun.

Det kan Nicolai Suhr, medejer af modebrandet RAIINE, nikke genkendende til. Det var ham, der tog initiativet til at lave den fælles udstilling i den franske storby. Han tror, at messerne er ved at uddø, til fordel for showrooms, fordi det er her, ordrerne bliver lagt. Samtidig tror han på, at man kan komme meget længere, hvis man står sammen. Han valgte netop at starte det fælles showroom, fordi han håber det kan skabe en synergi mellem de forskellige brands, og give dem mulighed for at udveksle kunder og vækste sammen.

Nicolai Suhr har selv mange års erfaring i Paris, både som indkøber og udstiller, og han har valgt at samle et showroom netop der, fordi det er det vigtigste sted at være:

”Paris er byernes by, det er der, hvor indkøberne handler. Milano er også god, men der er slet ikke de samme mennesker, som der er i Paris – der SKAL man komme, hvis man er seriøs indkøber og derfor også som designer,” forklarer Nicolai Suhr.

En international satsning
Udover RAIINE og Marlene Juhl-Jørgensen Fine Jewellery, er både Mark Tan, Oh! By Kopenhagen Fur, Tales of Rebels og Bandier en del af sammenslutningen. Alle seks brands har det til fælles, at de er i Paris for at komme endnu mere udover Danmarks grænser, og etablere sig på det internationale marked, forklarer Nicolai Suhr:

”Jeg inviterede også andre brands, som desværre måtte melde fra, fordi de simpelthen ikke var klar til at satse internationalt, og det er jo en ærlig sag. Men jeg er meget glad for den gruppe af dygtige mennesker, vi har fået samlet,” siger Nicolai Suhr.

Den helt rigtige atmosfære
Mark Kenly Domino Tan har sagt ja til at deltage i det fælles showroom, fordi han også tror på, man er stærkere, når man er flere sammen. For ham handler det dog også meget om, at få skabt den helt rigtige atmosfære, hvor er der er lidt mere liv:

”Vi vil gerne etablere et godt miljø at vise kollektionen frem i, men vi forventer ikke at få nogle nye kunder. Vi er der for at handle med vores eksisterende samarbejdspartnere. Det ville selvfølgelig være skønt, hvis vi fik nye, men det er ikke i støbeskeen,” siger Mark Tan og fortsætter:

”Det bliver rart at prøve at udstille sammen med andre danske brands, som jeg kender. Det er ikke fordi vi ligger os alt for tæt op af hinanden, men vi har den skandinaviske fællesnævner,” afslutter han.

Det nye showroom vil være placeret i Paris’ Marais-kvarter, og være åbent fra den 3. til den 7. marts 2017.