Det franske luksushus, Louis Vuitton/Möet Hennesy har længe haft et godt forhold til Central Saint Martins – den eftertragtede kunst- og designskole, med hovedsæde i London. I seks år har de to samarbejdet om at skabe forbindelse mellem branchen og unge talenter, og nu er tiden kommet til at udvide det partnerskab.

LVMH har nemlig foretaget en endnu større investering i det anerkendte universitet, for at kunne bane vejen for et nyt og banebrydende bæredygtighed- og innovationsprojekt.

”LVMH-gruppen er meget glade for at kunne løfte sløret for dette unikke bæredygtighedsprojekt med Central Saint Martins, der også er et skridt videre i vores arbejde med at støtte morgendagens talenter, og som vil styrke vores gode partnerskab,” fortæller Chantal Caemperle, Group Executive Vice President for HR i LVMH Group.

Det er kun få uger siden, at LVMHs landsmænd og konkurrenter på luksusmarkedet, Kering, fremlagde en ambitiøs og omfattende bæredygtighedsstrategi for deres brandportefølje, og nu er LVMH altså også klar med deres bud på, hvordan en bæredygtig fremtid skal tilgås.

Den næste generation har ideerne
Sådanne nye initiativer er lige hvad branchen har brug for, hvis bæredygtighed skal blive en fast del af dagsordenen. Det mener Johan Arnø Kryger, Chief Learning Officer for Global Fashion Agenda og Copenhagen Fashion Summit:

“Der er en stigende interesse for denne type samarbejder – både fra industrien og fra den akademiske verden. Det interessante ved bæredygtighed er jo, at vi endnu ikke har fundet løsningen, men stadig afsøger ny teknologi, nye forretningsmodeller og ikke mindst nye måder at bruge og designe vores tøj på. Det er netop hvad universiteter og skoler kan hjælpe industrien med – og så er det jo også i høj grad den næste generations mindset, der virkelig kan ændre noget.”

Partnerskabet mellem LVMH og Central Saint Martins blev for alvor en realitet i 2011, hvor de etablerede tre LVMH Grand Prix stipendier samt LVMH Lecture Theatre, der huser alverdens forskellige arrangementer og foredrag på uddannelsesinstitutionen.

Det nye initiativ mellem LVMH og Central Saint Martins vil blive officielt præsenteret under Educators Summit til maj, som en del af verdens vigtigste topmøde for bæredygtighed i modebranchen – Copenhagen Fashion Summit.

At sætte fokus på modens bæredygtige udfordringer
Missionen er først og fremmest at opfinde nye holistiske løsninger, der kan skabe synergi mellem de forskellige behov, som mennesker, klode og forretningsverdenen har. LVMH og Central Saint Martins deler ambitionen om, at hjælpe nye designtalenter til at vokse og drive innovation, men det styrkede partnerskab skal også sætte fokus på de udfordringer, som branchen står overfor.

Jeremy Till, leder af Central Saint Martins og Pro Vice-Chancellor for University of the Arts i London, tilføjer:

”Denne ekstraordinære forpligtelse fra LVMH til Central Saint Martins vil sikre, at de to partnere kan co-designe et verdensledende program, så man sikrer sig at morgendagens talenter viderefører det bæredygtige arbejde.”

Næste skridt er at ansætte en frontfigur for det ambitiøse projekt, som skal være direktør for Bæredygtighed og Innovation på tværs af de to institutioner. Denne person skal ligeledes sikre, at de nye mål inkorporeres på tværs af fagene på Central Saint Martins, så begge emner bliver en fast del af læserplanerne fremover.

Bliv klogere på det nye tiltag, når dette års Copenhagen Fashion Summit bliver afholdt den 11. maj i DR’s Koncerthus i København.