Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Plus size-segmentet er stadig overset

Modeugerne danner lige nu kampplads for slaget om diversiteten, og som altid er kropsstørrelse en af de kampe, der bliver kæmpet.
Modeugerne danner lige nu kampplads for slaget om diversiteten, og som altid er kropsstørrelse en af de kampe, der bliver kæmpet.

At størstedelen af de modeller, der viser tøj under modeugerne primært repræsenterer én kropstype, er bare ét af de kritikpunkter, som man ofte støder på i debatten om mangelende diversitet i modebranchen. Og det leder snakken videre til et andet punkt: den massive negligering af plus size-segmentet, samt det forretningspotentiale, der ligger i dette marked.

Sidstnævnte er endnu en gang kommet på alles læber, efter en helsidesreklame i New York Times blev publiceret den dag, som modeugen i New York blev skudt i gang.

”Fashion she can’t wear is becoming a bit unfashionable” lød udmeldingen, der henviser til de internationale modeugers manglende opmærksomhed på kvinder, der ikke er indehavere af de eftertragtede modelmål.

Det er Dia & Co. – et tøjfirma, som leverer tøjabonnementer og styling-tjenester, til kvinder i størrelse 42 og opefter – der står bag reklamen. De vil netop gerne have branchen til at gå fra tom snak til reel handling, og de mener, at der er mange designere, som giver udtryk for et ønske om diversitet, men som ikke selv er villige til at gøre så meget ved det.

Men selvom mange designere stadig overser det voksende marked, så var der dog luksus-modehuse, som havde modeller i flere forskellige størrelser på catwalken i New York. Michael Kors, som i onsdags afholdte show under New York Fashion Week, havde Ashley Graham med, og ligeledes gik den ditto kurvede model Candice Huffine show for Prabal Gurung om søndagen. Sidstnævnte designer har desuden netop offentliggjort, at han har lavet sin første kollektion for plus size-brandet Lane Bryant, som en af de første high fashion-designere. Også her er det Ashley Graham, der er kampagnemodel.

Debatten omkring kropsidealer er mere rødglødende end nogensinde før, og Dia & Co. er ikke de første, som efterlyser en forandring i modeverdenen. Men det handler ikke kun om etik – der er rent faktisk et voksende marked for tøj i større størrelser, og mange har derfor undret sig over, hvorfor branchen ikke udnytter den efterspørgsel? Ifølge Dia & Co. er der nemlig 100 millioner plus size kvinder i USA alene, og herhjemme er der også flere og flere kvinder, som efterspørger større tøjstørrelser, men alligevel bliver der stadig hovedsagligt produceret tøj til kvinder i mindre størrelser.