Kering har lanceret en ny, langsigtet bæredygtighedsstrategi for alle af luksuskonglomeratets brands, der blandt andet tæller Gucci, Saint Laurent og Puma.

Tilbage i 2015 udkom FN med 17 bæredygtighedsmål, og opfordringen lyder på, at virksomheder skal agere ud fra disse målsætninger. ”At sikre bæredygtigt forbrug og produktionsmønstre” og ”At bekæmpe klimaændringerne og deres virkninger” er blandt andet på listen.

Kering har valgt at tage udgangspunkt i netop FNs bæredygtighedsmål og har sat kvantificerbare mål, som virksomheden skal have opfyldt i år 2025. Kering har samtidig en ambition om at udvikle et målesystem, der kan vurdere, hvorvidt FNs bæredygtighedsmål bliver opfyldt.

Svenske Filippa K er en virksomhed, der allerede nu har inkorporeret de globale målsætninger i deres bæredygtighedsarbejde og viser hvilke FN-målsætninger, deres indsats kan kategoriseres som. Men det er langt fra alle modebrands, der på nuværende tidspunkt har lavet denne kobling, selvom de arbejder med bæredygtighed. Og Kering har mulighed for at være frontløber med sin nye strategi:

”Luksusbrands er trendsættende inden for mode, så vi ser det som vores pligt at sætte de højeste sociale og miljømæssige standarder i vores egen sektor, med henblik på, at det har indflydelse på branchen generelt,” siger chef for bæredygtighed hos Kering, Marie-Claire Daveu, til Eco Textile.

’Care, Collaborate & Create’ er de kategorier, Kering opererer ud fra. I kategorien Care er målsætningen blandt andet at reducere Kerings miljømæssige fodaftryk med mindst 40 %. Derudover vil virksomheden inden 2025 udarbejde et indeks over bæredygtige leverandører inden for råmaterialer og processer.

Formålet er, ifølge Kering, at sætte baren endnu højere i forhold til sporbarhed af materialer, dyrevelfærd, brug af kemikalier og social velfærd. En yderligere del af strategien omhandler, at virksomheden vil fremme bæredygtigt design, udforske metoder til at minimere produkters miljømæssige konsekvenser, samt at fremme cirkulær økonomi ved at lave genbrugte tekstiler om til nyt tøj.

Der er brug for nye, bæredygtige forretningsmodeller
Gennemsigtighed er gennemgående for strategien, ifølge Kerings chef for bæredygtighed, Marie-Claire Daveu:

”Vi deler den viden, vi får, samt de værktøjer og innovationer, vi udvikler i arbejdet mod at nå vores bæredygtighedsmål. Fordi vi har brug for transparens, hvis vi skal rykke os fra de gradvise til de gennemgribende forandringer, som der er brug for. ”

EcoTextile kalder strategien for en af de mest omfattende og ambitiøse strategier i den globale luksussektor. Stifter af Closed Loop og konsulent for DAFI, Suzi Christoffersen, er enig:

”Kering splitter hele værdikæden ad; tager den bid for bid og vurderer, hvad der kan og skal gøres i alt fra designfasen og råvareudvælgelse til udvikling af open source-værktøjer, som kan bruges og deles på tværs af industrien. Dette arbejde er enormt vigtig og kan hjælpe med at rykke industrien i den rigtige retning – og det er den eneste måde at gøre det på.”

Hun pointerer derudover, at Kerings strategi sender et vigtigt budskab: Industrien er nødt til at samarbejde og arbejde frem mod nye bæredygtige forretningsmodeller.

”Jeg er – mere end nogensinde – overbevist om, at bæredygtighed kan redefinere forretningsværdier og drive fremtidig vækst. Som virksomhed er vi nødt til at samarbejde og finde løsninger på vores globale udfordringer. Og hvis alle virksomheder er transparente omkring, hvad de gør og deler innovation, kan de danne grundlag for reelle fremskridt og skabe nye, bæredygtige forretningsmodeller,” siger bestyrelsesformand og administrerende direktør for Kering, François-Henri Pinault til EcoTextile.

Global Fashion Agenda har netop offentliggjort, at de har indgået et strategisk partnerskab med Kering, som også vil spille en central rolle under årets Copenhagen Fashion Summit.