Beklædning, design og møbler beskæftigede i 2014 over 83.000 mennesker, og i perioden 2008 til 2014 steg antallet af akademikere i beklædningssegmentet med over 53%. Det viser en ny undersøgelse foretaget af E-statistik.dk, Headstart Fashion og Lifestyle & Design Cluster, som bygger på de nyeste tal tilgængelige for de samlede livsstilserhverv.

Og der er en meget positiv udvikling, at der er kommet flere med en universitetsuddannelse i job i modebranchen, fordi de kommer med nogle andre kompetencer, der kan styrke de danske modevirksomheder.

”Jo flere akademikere, jo højere værditilvækst for virksomhederne. Vi kan se, at virksomheder med mange akademikere ansat bliver strategisk stærkere og er mere videnstunge, da de med nye akademikere får tilført kompetencer, de ikke tidligere havde i huset, og på den måde ruster akademikerne også virksomheden til fremtiden og fremmer konkurrenceevnen,” siger direktør hos Lifestyle & Design Cluster, Betina Simonsen.

Ifølge undersøgelsen driver eksporten stadig væksten i livsstilserhvervene, og fra 2008 til 2014 har livsstilsbranchen øget eksporten med 23% og 10 mia. kr., hvoraf beklædning står for størstedelen af eksporten.

”Eksporten i livsstilserhvervene betyder utrolig meget. Ifølge nye tal trækker eksporten nemlig omsætningsfremgangen. Den høje eksport afspejler, at livsstilsvirksomhederne er bevidste om, at væksten skal findes uden for landets grænser,” siger CEO hos Headstart Fashion, Christian Chapelle afslutningsvist.