Facebook Abonnér
22:42
|
23.06.2017
zalando_logistics_brieselang_238 Foto: Zalando

FDIH: ”Bekymrende vækst i digital grænsehandel”

Danskerne shoppede online for 101 mia. kr. sidste år, men en tredjedel af omsætningen ender i udenlandske webshops som Zalando, Amazon og Ebay. Det viser nye tal fra Foreningen for Dansk Internethandel.

| Økonomi | af Karoline Kaae Svendsen

I 2016 voksede dansk e-handel med 16%, og de danske forbrugere brugte 101 mia. kr. på nettet. Administrerende direktør for Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Niels Ralund, er begejstret over, at e-handlen er i vækst:

”Det er fantastisk, at vi nu runder den magiske grænse på 100 mia. kr., men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker,” udtaler han i FDIHs e-handelsanalyse.

Tallene, Niels Ralund henviser til, viser, at mens danske forbrugere købte for knap 14% mere herhjemme, så steg købene i udlandet med 5,5 mia. kr. svarende til 20,4% og til i alt 32,4 mia. kroner. Det betyder, at hver tredje krone går til udlandet.

Næsten halvdelen af alle nethandler i kategorien ”tøj, sko og smykker” bliver foretaget i en udenlandsk netbutik – og kategorien topper på listen over det, som danskerne køber mest af i udenlandske netbutikker. På listen over danskernes foretrukne webshops topper Zalando og Amazon.

”Zalando gør det godt og har taget danskerne med storm. Det er dog ærgerligt, at vi igen i år ser, at de udenlandske netbutikker snupper en stadig større del af den danske e-handelskage. Det er allerede nu en stor andel, når to udenlandske butikker står for næsten 5% af alle nethandler, og udviklingen peger på, at de store butikker vil sidde på en endnu større del af markedet i fremtiden,” siger Niels Ralund fra FDIH.

Den primære årsag til, hvorfor danskerne handler i på udenlandske netbutikker, er, at varen kun kan fås i udlandet. Derudover spiller en lavere pris og et større udvalg en rolle for cirka hver femte dansker. Men når danskerne lægger penge i netbutikker, tænker 20% ikke over butikkens nationalitet, fremgår det af FDIHs analyse.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev