Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge, Navne

”I gamle dage var alt båret af kunstens tilfældigheder”

Karen Simonsen er en essentiel del af den danske modebranche og her kigger hun tilbage på en karriere, der har taget hende helt til toppen – og ned igen – over et kvart århundrede.
Karen Simonsen er en essentiel del af den danske modebranche og her kigger hun tilbage på en karriere, der har taget hende helt til toppen – og ned igen – over et kvart århundrede.

25 år er ingen alder. Men 25 år i en konstant foranderlig branche – det er en bedrift, der skal fejres. Det gør Karen Simonsen ved at præsentere Karen By Simonsen The Icon Collection, som hun lancerede under modeugen, hvor hun har fundet det bedste frem fra arkiverne og givet det en nyfortolkning.
Fashion Forum har stillet Karen Simonsen syv hurtige spørgsmål, hvor hun reflekterer over en lang og modig karriere, op- og nedture og hvordan erfaring forpligter.

Hvordan har det ændret sig at være et brand, siden du startede?
“Igennem min karriere har jeg været begavet med mange forskellige temaer og historier præget af tidsånden som den var. Undervejs har jeg fordybet mig i de enkelte temaer og nærstuderet udviklingen af mit brand. Der er ingen tvivl om, at nutidens succesbarometer beror på strategi og taktik frem for ubegrænset kreativitet og kunst, når det gælder design. For at opnå et styrket og optimalt salg er man nødt til at gennemskue markedskræfterne og se på forbrugsmønstre. I gamle dage var der ingen regler eller krav fra markedets side – alt var båret af mavefornemmelse og kunstens tilfældigheder.”

Er det mere business og mindre design i dag?
“Begge dele. Vi er en virksomhed som er drevet af en stærk designånd, vores dna og det vi tror på, men vi lytter til vores forbrugeranalyser i forhold til de markeder vi er på, for at sikre vores omsætning og fremtid. Jo mere vi vokser, jo flere muligheder har jeg også for at udvikle mit brand.”

Har du en finger med i alt?
“Jeg er i den fantastiske situation, at jeg har et team bag mig, som arbejder på et højt niveau og fungerer meget homogent – vi vil det samme: fremad. Jeg er altid informeret om, hvad der foregår, og at vi overholder vores interne aftaler.

Desuden bruger jeg mest tid på designdelen og tankerne fremadrettet; hvad skal vi næste gang, og hvordan kommer vi fra A til B. Dertil bruger jeg også tid på nye start-up virksomheder, hvor jeg primært sidder i bestyrelser eller i advisory boards – jeg føler mig forpligtet til at videregive min erfaring til nye spydspidser.”

Er der nogle dele af forretningen du holder dig helt fra?
“I gamle dage kendte jeg stort set alle vores kunder. I dag er det noget sværere, da vi jo er repræsenteret i ca. 350 butikker globalt.”

Største optur?
Da jeg lancerede Karen by Simonsen i 2009. Aldrig har jeg været så spændt. Endelig fik jeg mit helt eget brand, hvor jeg solo tegnede hele profilen, skrev forretningsplanen, fandt investorerne – det var helt og holdent mit helt eget værk.

Største nedtur?
Det må være da munthe plus simonsen var nær fallittens rand. Vi gik i betalingsstandsning på grund af forkerte disponeringer. Vi havde ikke helt tænkt os om, endsige misset ’time of change’ og gået for vidt designmæssigt. Det var på mange måder en trist oplevelse, men som heldigvis skabte fundamentet for nye spændende tanker.

Hvis du skulle give dig selv et råd for 25 år siden, hvad ville det så være?
Hold fast i dit talent. Sørg for at omringe dig med kompetente folk, som kan hjælpe dig med din forretning, følg din intuition og reager på den prompte.