Til bords med designer Anne-Dorthe Larsen
Lovechild 1979-designeren viser sin AW17-kollektion for forbrugerne under en frokost på Beau Marché – et initiativ, der giver hende mulighed for at møde kunderne personligt.Sidste sæson viste Anne-Dorthe Larsen sin Lovechild-kollektion i Glyptotekshaven for presse og indkøbere, og Instagram flød over med billeder fra showet. I samarbejde med Copenhagen Fashion Week afprøver hun et nyt koncept, hvor kollektionen bliver vist i uhøjtidelige rammer under en frokost på Beau Marché. Og gæsterne? Det er forbrugerne.
Fortæl lidt om den kollektion, du vil præsentere for gæsterne i morgen?
Kollektion har temaet ”Made with Love” og er ikke baseret på regler for tendenser og moden generelt. Den er lavet, så den kan bruges på tværs af sæsoner. I den forrige SS17-sæson begyndte vi på at give brandet et mere feminint twist end tidligere, og det forsætter vi med i denne kollektion, hvor vi anvender materialer som eksempelvis silkesatin, silketwill og franske brokader. En anden grænse, vi forsøger at rykke ved, er aldersgrænsen for vores slutbruger. Det gør vi ved at tilføre kollektionen nogle elementer, som den yngre forbruger har let ved at forholde sig til, men som jeg i min alder også går med – blot stylet på en anden måde. Og så er vi tilbage til essensen af Lovechild, der handler om at bringe tøjet til live ved ens egen personlighed.
Denne sæson afholder I ikke et show, men viser kollektionen for slutbrugerne. Hvorfor har I valgt denne præsentationsform?
Et show er 10 fantastiske minutter, hvor vi kan give professionelle et indblik i brandets DNA, vision og univers, men det kan af og til være svært at nå ud med det samme budskab til slutbrugeren. Jeg synes, at shows er vigtige, men jeg mener også, at der er mange andre måder at nå ud og kommunikere med forbrugere, indkøbere og pressen på.
Derfor forsøger vi denne sæson at præsentere kollektionen i et nyt set-up, hvor vi inviterer slutbrugerne på en frokost på Beau Marché, hvor vi samtidig eksklusivt vil vise AW17-kollektionen. Rammerne er originale, og atmosfæren er afslappet og uhøjtidelig – det er ægte, ærligt og upræsentiøst, og det er sådan, jeg ønsker, at publikum skal se Lovechild. At være i behagelige og smukke omgivelser, mens man nyder en god frokost og bliver præsenteret for et brand, man holder af, tror jeg, vil give vores gæster følelsen af at blive forkælet på alle niveauer. Det håber jeg i hvert fald.
Overordnet set ser jeg dog ikke nødvendigvis denne frokost som et alternativ til et show, da vi kommunikerer med to forskellige målgrupper, men som et anderledes og meget fint initiativ. Hvis jeg havde kunne finde tid til begge dele, tror jeg stadig, at vi ville have afholdt frokosten, hvis vi også skulle holde show denne sæson.
Hvorfor prioriterer I at møde forbrugerne under denne modeuge?
Initiativet giver os en unik mulighed for at møde slutbrugerne personligt og høre deres tanker. At kunne opleve den personlige kontakt og dialog er både en stor fornøjelse og også meget konstruktivt, synes jeg. Det bliver vildt spændende at få indsigt i, hvem vores kunder og publikum er. Jeg tror, at vi i dag kan lære rigtig meget af slutbrugeren både design- og kommunikationsmæssigt. Derudover kan jeg til sådan et arrangement give dem et indblik i, hvem jeg er, hvordan design-processen er og ellers svare på de spørgsmål, de end måtte have. Så jeg tror, at det kan blive en positiv oplevelse og udveksling for begge parter. Jeg glæder mig.
Hvad kan det direkte møde med forbrugerne, og hvilken rolle spiller de sammenlignet med tidligere?
Jeg synes, at det er særligt spændende at møde vores publikum i dag, da alting – takket være digitaliseringen – går utrolig stærkt og alle, professionelle som ”amatører” indenfor vores branche, har en stemme, der vægter på lige fod. Alle er deres egne eksperter og kan udtrykke deres mening, og vi får en direkte reaktion på alt, hvad vi foretager os. Det er derfor vigtigt, at man har en indsigt i, hvad det er ved ens brand, der gør, at folk kan relatere til det og køber det. Indkøberne er mindst ligeså vigtige, men dem har vi allerede mulighed for at formidle kollektionen og vores udtryk til på tomandshånd.
Hvorfor er det vigtigt, at modeugen rummer noget for alle og er inkluderende?
Jeg kan godt lide ideen om, at nogle aspekter åbnes for den almindelige borger, der ikke er en del af modebranchen, og man dermed giver dem et indblik i et fag og en branche, der altid har været lidt lukket om sig selv. Branchen har altid været lidt hemmelig – særligt da kollektionerne blev vist for professionelle et halvt år før alle andre. Mode er et sted, hvor man tør drømme, og det synes jeg, at vi skal fejre. Samtidig er det dejligt, at kunne invitere indenfor og lade modeinteresserede opleve deres store passion på tæt hold. Den mulighed ville jeg ønske, jeg selv fik, da jeg var yngre og ikke selv var en del af denne verden endnu.