Den danske eksport af tøj til Tyskland voksede med 4% i de første måneder af 2016. Det viser nye tal, skriver Finans. Men samtidig er Sverige og Norge ikke lige så store aftagere af det danske tøj, da eksporten oplevede et dyk i de tilsvarende måneder. De skandinaviske lande er ellers store nærmarkeder for danske brands.

”Det er meget afgørende, at der er en tilbagegang på de store kernemarkeder i Skandinavien samt Holland og Storbritannien. Kun Tyskland går frem og trækker os i plus. Der er brug for nytænkning,” siger direktør i WEAR, Nikolai Klausen, til Finans.

Når eksporten til de skandinaviske markeder er faldende, og eksporten til Tyskland samtidig er stigende – og står for 29% af den danske modeeksport – vil konkurrencen om de tyske kunder intensiveres, forudser Nikolai Klausen. Og det gælder både for de nuværende og fremtidige aktører på markedet.

Samsøe & Samsøe er et af de brands, der tager kampen op og netop har indtaget det tyske marked. De åbnede deres første butik den 17. januar i Berlin.

”Tyskland var det næste naturlige skridt for Samsøe & Samsøe i forhold til international ekspansion og vækst. Tyskland er et super interessant marked, fordi det er den største koncentration af forbrugere i Europa. Hvis man gør det godt i Tyskland, er der mange penge at tjene og mange forbrugere at henvende sig til,” siger PR- og marketingansvarlig hos Samsøe & Samsøe, Christian Hansen. Sammen med resten af organisationen arbejder han på at gøre Tyskland til et af deres store markeder inden for kort tid. Det skriver Dansk Mode & Textil. De starter med butikken i Berlin, men har planer om at åbne flere butikker forskellige steder i landet.

Sats målrettet på eksporten
Tyskland er på nuværende tidspunkt allerede hovedmarkedet for Becksöndergaard, der har 300 wholesale-kunder. De har derfor valgt at ekspandere på markedet, og øge synligheden i tyske lufthavne – 1. december åbnede Becksöndergaard butik i lufthavnen i Hamborg, og der er endnu butik på vej i Düsseldorf Lufthavn, hvor åbningsdatoen er sat til den 25. januar.

Berlins AW17-modeuge er netop overstået, og den danske starter om en uge. Som brancheorganisation vil WEAR til den kommende modeuge i København kæmpe for, at danske modehuse satser mere målrettet på eksporten.

”Vi har brug for at investere i flere eksporttiltag på nye markeder og have et bedre fokus på eksisterende. Eksempelvis viser handelstallene, at den danske totaleksport til Holland i fjor gik frem med hele 14%. Måske flere danske tøjproducenter bør kigge den vej. Det samme gælder nye produktkategorier, hvor der globalt er vækst inden for tøj til aktivitet samt plussize med de store størrelser,” siger Nikolai Klausen til Finans.

Tyskland er det største eksportmarked for beklædning, efterfulgt af Sverige, Holland, Norge og Storbritannien.