Der er ikke nogen tvivl om, at vi danskere elsker strik. Det passer både til vores klima og vores afslappede tilgang til mode, så vi kan dyrke det efterhånden verdenskendte begreb ’hygge’. Men det er også en af de eneste materialer, hvor vi både har råvarer og produktionsmuligheder inden for egne landegrænser, og det synes at skabe efterspørgsel – også i udlandet.

Lokalproduktion
Bente og Maria Gudiksen ejer det danske brand Museknitwear. De designer strikvarer fra deres hjemstavn Thy, og har både fokus på den bæredygtige, sæsonløse mode og lokalproduktion – to parametre, der spiller en stor rolle, når indkøbere placerer ordrer hos dem. Museknitwear producerer en del af deres varer i Ikast, og resten er så tæt på som muligt, i europæiske lande, som Bulgarien, Portugal og Grækenland.

”Når man arbejder med bæredygtighed, kan man næsten ikke komme udenom, at få produktionen så tæt på, som mulig. På den måde har vi bedre kontrol på forholdene og vi oplever, at det vægter ligeså højt, at det er i Europa, som at det er i Danmark,” forklarer Maria Gudiksen.

Muuse Knitwear så dog helst, at deres design kunne produceres udelukkende herhjemme, men en af udfordringerne er, at det afhænger af, hvad de enkelte strikkerier kan. Den producent, de har i Danmark, er for eksempel stærkest på kraftig strik, hvor de udenlandske producenter, har deres styrker andre steder.

Generelt er der ikke meget tøjproduktion tilbage i Danmark. Systuerne er trukket ud af landet, men der findes stadig aktive strikkerier og spinderier herhjemme, og det mener Maria Gudiksen, at man skal dyrke – den danske og nordiske identitet – fordi man præsenterer et troværdigt produkt:

”Jeg tror især strik betyder noget for Danmark, på grund af det vejr, vi har. Vi bor selv i nordvest Jylland, og der har man altid en sweater med sig. På de her breddegrader, kan man bruge strik og uld året rundt,” siger Maria Gudiksen.

Dansk strik boomer
Det er ikke kun Museknitwear, som ser et stort potentiale i danskproduceret strik. Materialet har fanget manges opmærksomhed, og det ser ud til, at flere og flere mærker satser på uldne varer, der er ’made in Denmark’. Både mærker som Skall Studio, S.N.S Herning, Stinne Gorell og Hansen Garments har vundet indpas med deres danske strikvarer – også i udlandet.

Ifølge Maria Gudiksen har det da også stor betydning for et brand, at kunne sætte et dansk mærkat i nakken.

”Det er bestemt noget, vi gerne vil arbejde med, fordi jeg tror det i højere grad bliver en tendens fremover. Det er med til at give det noget værdi, og jeg tror der kommer mere fokus på det med tiden,” siger Maria Gudiksen.

Danskheden er dog ikke det eneste, som ovenstående brands har til fælles. Strik og ’slow fashion’ synes ligeledes at gå hånd i hånd for dem alle, som på hver deres måde har fokus på bæredygtighed. Museknitwear bruger for eksempel OEKO-TEX certificerede eller økologiske materialer, som er fri for skadelige tilsætningsstoffer eller kemikalier, men de mener bæredygtighed skal anskues bredt:

”Det er selvfølgelig vigtigt, at det er testet fri for farlig kemi, men der er flere aspekter i spil. Vi ser på bæredygtig mode holistisk – det handler både om god kvalitet og god produktion, og mere om design end om mode,” slutter Maria Gudiksen.