Stinne Gorell har tidligere snuset til det amerikanske marked, men valgte, på grund af dårlig erfaring med en agent, at trække følehornene til sig. Det rigtige match havde endnu ikke vist sig, men det ændrede sig, da der kom et tilbud, som virkede helt rigtigt. En veletableret distributør på det amerikanske marked, kaldet Lines of Denmark, henvendte sig til Stinne Gorell. Distributøren, som har danske rødder, repræsenterer allerede Ilse Jacobsen og Rosemunde, og var blevet præsenteret for Stinne Gorell af det danske konsulat i New York, uden designerens vidende. De så straks et potentiale i brandet, og den følelse viste sig heldigvis at være gengældt:

”Lines of Denmark er dygtige, og så er de en rigtig stor spiller i USA. De er i de rigtige butikker, og de har det rigtige udtryk, som passer til mine varer. Siden første kontakt har kommunikationen forløbet rigtig godt – det føltes bare rigtigt,” fortæller Stinne Gorell om sit nye samarbejde og fortsætter:

”At få en plads på det amerikanske marked kan have kæmpestor betydning finansielt, men det kan også betyde, at vi får mulighed for at flage bredt for bæredygtig mode. Ligeså snart der kommer mere volumen på, hjælper det også i den henseende, så vi kan nå langt længere ud med det gode budskab,” siger Stinne Gorell og fortæller, at et øget salg desuden ville være en hjælpende hånd til de små producenter i både Danmark, Bolivia, Litauen, Nepal og Grækenland, som mærket benytter.

Men mærkets amerikanske satsning er stadig dugfrisk, og de ved ikke så meget om, hvad der møder dem endnu. Der er først blevet sendt vareprøver derover fornyligt, men det ser lovende ud, fortæller designeren, som har hørt fra distributøren, at de har kontakt med flere af deres loyale kunder, der er rigtig interesserede i de danske strikvarer.

Udfordringer har der endnu ikke været mange af, men det skal nok komme, mener Stinne Gorell. Hun er realistisk, og ved godt, at der ikke er nogen garanti, før ordrene er i hus.

Bæredygtighed er mere end fodformede sko
Bæredygtig mode har længe været udskældt, og er blevet beskyldt for at være lidt for fodformet, mener Stinne Gorell, men det er ved at vende nu. USA har stadig lang vej endnu, i forhold til en grønnere modebranche, men store grupper af amerikanere er også med på den bæredygtige bølge, og af den grund er det vigtigt målrette hvilke dele af det amerikanske marked, man satser på:

”Der er to områder, som vores distributør vil starte op med først, det nordlige Californien og det nordlige USA, omkring Seattle. I Californien er der stor fokus på bæredygtighed, og de har en god økonomi. I Seattle er der et køligt klima, og så har de også en god økonomi. Det synes jeg er super fornuftigt. New York er for eksempel ikke umiddelbart vores sted, der er det stadig brug-og-smid-væk tilgangen, der hersker,” forklarer Stinne Gorell.

Samarbejdet med den amerikanske distributør er altså rigtig tilfredsstillende indtil videre, og det er vigtigt for Stinne Gorell, da meget af ansvaret hviler i deres hænder lige nu:

”Ansvaret ligger i virkeligheden meget hos distributøren på nuværende tidspunkt, men de tænker heldigvis meget ligesom mig. Deres strategi er at tage ud på landevejene, at skabe relationer. De plejer deres forhandlere, og det handler om det gode, kvalitative samarbejde, frem for mængde. Det passer med min egen tilgang, for eksempel ved ikke at have et minimumskrav. Jeg ønsker ikke at overproducere, det er ikke bæredygtigt, og sådan tænker de heldigvis også derovre,” fortæller Stinne Gorell, som har stor tiltro til fremtiden for de danske strikvarer.