Urban Outfitters kritiseres for ny kampagne med plus size-model

Intentionerne var gode. Urban Outfitters ville bidrage til diversiteten, men endte med at blive kritiseret for at gøre det modsatte – for de sælger slet ikke tøj i modellens størrelse.
13.01.2017 ∙ af KarolineKaae
Foto: Billeder fra Urban Outfitters' kampagne, Class of 2017

Urban Outfitters var endnu et brand, der ville hylde diversiteten – ved første øjekast. Ashley Graham var på forsiden af engelske Vogue et par måneder tilbage (og på forsiden af danske Cover tilbage i 2014), og det er blot ét ud af mange eksempler på, at modebrands og medier har fået øjnene op for effekten af at have en mindre snæversynet tilgang til valg af modeller. Og denne succesfulde tendens ville Urban Outfitters hoppe med på.

I deres seneste kampagne, ”Class of 2017”, er både plus size-modellen, Barbie Ferreira, og den transkønnede model og skuespiller, Hari Nef, blandt de 16 modeller. Blandt andet Huffington Post var hurtigt ude og kommentere, at kampagnen ”ændrer status quo”, og at det er en stor sejr for diversiteten.

Men glansbilledet om diversitet fra Urban Outfitters’ side krakelerede og faldt til jorden med et brag. Kampagnen viste sig ikke at stemme overens med virkeligheden – Urban Outfitters sælger slet ikke T-shirts i den størrelse, som Barbie Ferreira er iført på billederne. Desværre, T-shirten sælges kun op til størrelse large.

Revelist, der var de første til at reagere og udtale deres skepsis, sammenlignede Barbie Ferreiras mål fra hendes profil hos modelbureauet med Urban Outfitters’ størrelsesguide på deres hjemmeside. Barbie Ferreira vil ikke kunne passe en large fra Urban Outfitters, var deres konklusion. Og Urban Outfitters sælger altså slet ikke tøj, som hun vil kunne passe.

Så selvom intentioner var gode, og det for tiden giver pluspoint at anvende plus size-modeller, transkønnede eller modeller, der har rundet de 80 år, så bør disse intentioner følges helt til dørs.

Urban Outfitters officielle kommentar til kritikken er:

”Vi er glade for at vise en forskelligartet samling af kreative folk i denne kampagne, og vi håber fortsat at vise folk, der afspejler viften af kunder, der handler hos UO (Urban Outfitters, red.). Vi tilbyder XL-produkter for udvalgte styles, og vi er i en proces, hvor vi øger vores udbud. Vi erkender, at en udvidet størrelsesdimensionering er det rigtige skridt for os, og vi er i en proces, hvor vi laver ændringen.”

Det er ikke første gang, at Urban Outfitters er kontroversielle – bevidst eller utilsigtet – hvad angår kropsidealer. Tilbage i 2010 solgte de en T-shirt med ordene ”Eat less”, vist på en ung, tynd model.  Det fik straks folk til at reagere, og T-shirten forsvandt hurtigt fra webshoppen igen.