Facebook Abonnér
07:36
|
26.05.2017
selfridges_130 Foto: Projektet

Selfridges støtter bæredygtige designere i nyt projekt

”Material Wold” er det britiske stormagasins nyeste initiativ, hvor otte designere viser, hvordan de arbejder bæredygtigt med et specifikt materiale.

| CSR | af Karoline Kaae Svendsen

Selfridges skyder året i gang med deres nyeste projektet, ”Material World”. Det er tænkt som en dybdegående undersøgelse af bæredygtige tekstiler, og hvilke udfordringer, der kan være en forhindring for fremskridt.

Sidste år lancerede Selfridges initiativet ”Bright New Things”, der satte fokus på innovative designere, der skaber æstetiske produkter gennem bæredygtige arbejdsprocesser, og stormagasinet fortsætter derved sit fokus på bæredygtighed igen i år ved at sætte spørgsmålstegn ved oprindelsen og etikken af det tøj, vi forbruger – og derved det tøj, de har på stativerne i stormagasinet.

”Material World”-projektet fokuserer på otte populære materialer, blandt andet læder, denim, plast, linned og yak (tråd spundet af oksepels, red.). Hvert materiale er repræsenteret af en designer eller et brand, der er kendt for at arbejde visionært med netop dét materiale, for eksempel repræsenterer Le Kilt uld på grund af deres arbejde med 100% økologisk skotsk uld. De syv andre brands er Tengri, Study NY, Deadwood, Dick Moby, Tortoise, Kilometre og VYAYAMA.

Ideen med projektet er at skabe en ”Material World” – at vise en verden skabt af kreative og fremsynede folk, der forpligter sig til en bæredygtig fremtid inden for mode.

“Vi ønsker at invitere kunder og industrien til at gentænke den måde, vi tænker over vores tøj på, og hvordan vi taler om bæredygtighed,” siger Linda Hewson til Dazed.

Denne verden af materialer bliver vist i fysisk forstand i Selfridges’ vinduer på Oxford Street, hvor de forbipasserende kan se udstillingerne.

Derudover foldes projektet ud online, hvor man kan udforske historierne bag det tøj, vi køber og dets påvirkning på miljøet. Her kan man læse om de otte designeres visioner for de specifikke materialer, og shoppe bæredygtige produkter udvalgt af Selfridges indkøbere.

Projektet handler ikke kun om at skabe opmærksomhed og forståelse for udfordringer, der relaterer sig til bæredygtighed, for formålet er også aktivt at pleje og støtte de virksomheder, der forpligter sig til at arbejde bæredygtigt. Selfridges viser med projektet, at de ikke er bange for at gå forrest og være et eksempel – en position de har styrket over en længere periode. Blandt andet var stormagasinets bæredygtighedsansvarlige, Daniella Vega, og kreativ direktør, Linda Hewson, på talerstolen under Copenhagen Fashion Summit i 2016.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev