Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Danskerne shoppede igennem i december

Danskerne julehandlede for cirka 900 mio. kroner mere i 2016 sammenlignet med 2015. Black Friday viste sig at blive et startskud og ikke en lyseslukker for forbruget.
Danskerne julehandlede for cirka 900 mio. kroner mere i 2016 sammenlignet med 2015. Black Friday viste sig at blive et startskud og ikke en lyseslukker for forbruget.

December måned var igen den, hvor danskernes forbrug var størst i 2016. I gennemsnit har danskerne shoppet for 223 mio. kroner mere om dagen i løbet af december sammenlignet med, hvad de plejer at købe resten af året. Det daglige forbrug nåede derved op på 1,225 mia. kroner i fysiske og online butikker i perioden 26. november til 18. december. Det viser nye tal fra betalingsformidlerne DIBS og Nets.

“Dankortet blev brugt flittigt her i julehandlen, og der har været travlt i butikkerne. Omsætningen viser, at danskerne har købt pæne gaver til hinanden,” siger markedsdirektør hos Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft.

Tallene fra Nets viser også, at julehandel med Dankort fra den 1. – 23. december 2016 løb op i cirka 30,5 mia. kroner – hvilket er 900 mio. mere end i 2015, hvor tallet var 29,6 mia. kroner.

Tallene stammer fra danskernes brug af Dankort, og fremgangen skal ses i lyset af en mindre inflation i perioden, og at danskerne i stigende grad svinger kortet i stedet for at bruge kontanter. Men selvom betalingsmetoden har en indflydelse på resultatet af det samlede forbrug, så har danskerne fået mere gang i forbruget, skriver Dansk Erhverv.

Black Friday har haft en positiv effekt
Black Friday den 25. november blev af eksperter og af den danske modebranche spået til at få en negativ indflydelse på forbruget i december, især fordi udsalgsdagen slog rekord og blev årets største handelsdag – en rekord, julehandlen ikke ændrede på. Tallene fra Nets viser dog heldigvis, at julehandlen 2016 er steget i forhold til året før, hvilket godt kunne lade sig gøre samtidig med, at forbruget på Black Friday også steg.

“Fra dagen efter Black Friday (den 26. november, red.) til og med 12. december har der været observeret en gennemsnitlig stigning på 17% i antallet af transaktioner set i forhold til samme periode i 2015. Omsætningsmæssigt er stigningen hele 30%. Man kan således gisne om, at Black Friday faktisk har haft en stimulerende, positiv effekt på forbrugernes købetrang helt ind i december,” siger Head of Sales hos DIBS Payment Services, Henriette Høyer, i en pressemeddelelse.

Onlinehandel blev den store vinder
Julehandlen er især foregået på nettet, og udviklingen er både en stigning på 6,5% i antallet af transaktioner og en stigning på 13% i omsætningen sammenlignet med 2015. Det skriver Nets.

“Mere end halvdelen af netbutikker melder, at salget i år overstiger forventningerne, mens de resterende enten rammer deres budget eller går lidt under. Det passer fint med, at mindst 6 ud af 10 forbrugere i år handler julegaver på nettet,” siger administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, Niels Ralund.

Det gav også travlhed for PostNord, der tirsdagen inden jul skulle ud med mere end 600.000 forsendelser fra handel på nettet, hvilket er flere end nogensinde før samlet på en dag.

“Vi har aldrig før set så mange pakker fra e-handlen på én dag. Danskerne har været så flittige i netbutikkerne, at vi i dag oplever den største og travleste pakkedag i historien,” sagde kommunikationschef hos Post Nord i Danmark, Morten O. Nielsen, til FDIH den 20. december.

Henriette Høyer fra DIBS tror, at 2017 kommer til at slå 2016s rekorder, da hun forventer, at udviklingen vil fortsætte.