Vibe Harsløf vækker smykkerne til live på ny webshop
Smykkedesigneren, Vibe Harsløf, fortæller her om tankerne bag den relancerede webshop, hvor brugervenlighed og æstetik er i fokus, så kunderne kan fornemme smykkerne i det online format.Tilbage i 2015 åbnede Vibe Harsløf en webshop for hendes smykker, og det var en tanke, hun havde gået med længe og en drøm, der endelig blev udlevet.
”Inden jeg startede min webshop, sendte jeg mange private ordrer ud, så jeg havde en god fornemmelse for, at der var et behov for at kunne købe smykkerne andre steder end i de fysiske butikker. Jeg er meget selektiv i forhold til, hvor mine smykker bliver solgt, så den nærmeste forhandler er ikke altid lige rundt om hjørnet,” siger Vibe Harsløf og fortæller, at trods en fornemmelse for behovet, kom webshoppens popularitet alligevel bag på hende.
”Webshoppen har fået en positiv opstart, men den første version havde nogle mangler, som skulle optimeres, blandt andet i forhold til antallet af kategorier og deres navne. Hjemmesiden er derfor blevet relanceret, hvor designet er ændret – det er blevet mere strømlinet, mere overskueligt og mere mig.”
Brugervenlighed er omdrejningspunktet for den nye webshop, og det betyder blandt andet en ændring i kategorierne, og forsiden er ikke længere statisk, men i bevægelse. Derudover har Vibe Harsløf i designprocessen lagt vægt på, at kunderne skal blive guidet naturligt rundt på siden, og de besøgende skal have nemt ved at klikke sig rundt – så det er let og enkelt, både når kunderne vil inspireres og foretage selve købet.
Forskellige måder at præsentere smykkerne på
På den nye hjemmeside kan kunderne bestille produkterne og blive draget af Vibe Harsløfs æstetik. Men der er forskel på at sælge smykker og tøj online, og det online format er til smykkernes fordel.
”Selvom nogle af smykkerne kræver en god forestillingsevne at kunne se på egen eller andres krop, så har smykker dog den fordel, at de passer de flestes håndled, hals, øreflipper og fingre – sammenlignet med pasformen på en kjole, der kan være meget forskellig fra krop til krop,” siger Vibe Harsløf og fortæller, at hun har anvendt forskellige greb for at vække smykkerne til live online:
”En hjemmeside er i udgangspunktet et fladt format, så det er vigtigt, at smykkerne bliver præsenteret således, at kunderne får en god fornemmelse af produkterne. Derfor har vi packshots og closeups samt beskriveler af materialer og målene på smykkerne. Kampagnebillederne skal derudover skabe ramme om universet og inspirere kunderne.”
Webshoppen har både smykker til mænd og kvinder, særlige kategorier med gaveideer, lookbooks og en visuel dagbog. Den nye hjemmeside kan opleves her.