Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Flere ønsker at handle lokalt

Danskerne vil helst købe produkter og ydelser i deres lokalområde – faktisk i langt højere grad, end det i dag er muligt.
Danskerne vil helst købe produkter og ydelser i deres lokalområde – faktisk i langt højere grad, end det i dag er muligt.

En ny befolkningsundersøgelse, foretaget gennem Epinions Danmarkspanel, viser, at mange danskere er klar til at støtte op om deres lokale butikker, og foretrækker at handle i deres nærområde i det omfang, det er muligt.

I kategorien tøj og mode køber 41% af de adspurgte normalt i lokalområdet, imens hele 61% ville foretrække at handle endnu mere lokalt, end hvad der er muligt.

Det er tre parametre, der ifølge undersøgelsen, afgør om danskerne søger andre indkøbsmuligheder end dem i lokalområdet: hvis de konkrete varer ikke er tilgængelige, eller hvis der er et større udvalg andre steder. Sidst men ikke mindst, har det betydning, hvis varerne er billigere andre steder.

Eniro, der står bag undersøgelsen, påpeger, at der gemmer sig et potentiale for de lokale erhvervsdrivende, især hvis de formår at blive bedre til at skabe synlighed omkring deres forretninger.

 ”At langt flere ville foretrække at handle mere lokalt, end de gør i dag, kan nogle steder skyldes manglende tilbud i lokalområdet, mens det andre steder blot handler om, at de lokale butikker skal blive bedre til at gøre sig synlige og fremhæve deres betydning for lokalmiljøet. De skal altså spille på, at de er lokale aktører med de fordele, det indebærer. For eksempel at forbrugeren er med til at støtte op om det lokale erhvervsliv og sørge for, at det fortsat kan blomstre.” siger kommunikationschef hos Eniro, Kristoffer Apollo og fortsætter med at påpege, at online tilstedeværelse kan have meget stor betydning for lokalbutikkernes offline trafik:

”Er virksomheden ikke synlig, når forbrugeren eksempelvis søger efter den bedste løsning på nettet, ved de jo ikke nødvendigvis, at virksomheden findes lige rundt om hjørnet. Og vi ved fra tidligere undersøgelser, at særligt mange små erhvervsdrivende stadig kan blive langt bedre til det med den digitale tilstedeværelse.”