Facebook Abonnér
21:17
|
29.04.2017
BLCK_ELSK_TRASH_96 Foto: Billede fra brandet ELSK i forbindelse med Black Friday

Patagonia giver 100% af Black Friday-omsætning til miljøet

Herhjemme vælger flere også at anvende forbrugsfænomenet til velgørenhed.

| CSR Strategi | af Melea Wallenius

Mens nogle tøjvirksomheder og retailere er begejstrede for Black Friday og gør meget ud af udsalget, tager andre aktivt afstand. Og så er der dem, der vælger at udnytte det faktum, at forbrugernes dankort sidder løst og indkøbsposerne fyldes med tilbudsvarer, i den gode sags tjeneste.

Patagonia donerer al deres omsætning verden over, som genereres d. 25. november, til miljøorganisationer. Patagonia omtaler selv deres tiltag som ”100 Percent Today, 1 Percent Every Day” og refererer til det miljøorienterede netværk, 1% for the planet, som brandet har været en del af siden 1985.

Som medlem af 1% for the Planet donerer virksomheder 1% af deres omsætning til nonprofit miljøorganisationer, der er en del af netværket. Tøjvirksomheden ELSK, der holder til i Klitmøller i Vestjylland, er det eneste danske brand, der er medlem af 1% for the Planet. Ligesom Patagonia vil de også drage nytte af forbrugernes købelyst på fredag til at støtte en sag, de tror på.

Partner i ELSK Lukas L. Leszczynski fortæller, at de ikke vil tvinges ind i en kamp, hvor det kun er priserne, der er i fokus.

”Hvis vi sætter vores varer ned, føler vi at vi sælger ud af os selv. Så frem for at sælge ud, vil vi give ud. Derfor har vi valgt at lave et specielt tiltag på vores webshop, hvor man d. 25. november kun vil kunne købe fire specielle limited edition T-shirts. Al omsætning fra denne dag vil vi donere til Stop Micro Waste, der er ved at udvikle en vaskepose, som skal forhindre mikroplast i at ryge ud i naturen, når man vasker sit tøj” forklarer Lukas L. Leszczynski og tilføjer:

”Vi syntes det er en oplagt mulighed for at kunne være med til at gøre en forskel for andre, og vi håber og tror, at vores kunder er enige.”

Tiltaget sker på baggrund af, at man hos ELSK efterhånden er godt og grundig trætte af den konstante jagt på billigere frem for bedre, fortæller Lars Riis, der også er partner i virksomheden.

”Jeg mener at Black Friday er endnu et tiltag, som er med til at forværre situationen for mange mindre og mellemstore spillere i detailhandlen. Vi er ved at opbygge et marked, hvor før-og-nu priser samt tilbud er normen. Det kan skade både forbrugere og virksomhederne. Der er en manglende gennemsigtighed i de mange tilbud, og de mange tilbudsperioder skaber nogle strukturelle problemer i branchen,” lyder det fra Lars Riis.

I København vælger det nye, bæredygtige butiksinitiativ, SLOW Fashion 1123, i tråd med Patagonia og ELSK at afholde det, de kalder for Green Weekend. Kreativ direktør, Josephine Raun, fortæller, at de bruger Black Friday som afsæt til at sætte fokus på bæredygtighed og upcycling, og støtter et lokalt projekt.

“I en kold og hård tid, synes vi, at det er vigtigt at støtte og tænke på andre, som virkelig har brug for en hjælpende hånd og kærlighed. Derfor har vi valgt at holde Green weekend og donere 25 % af salget fra Other Vintage, som er butikkens vintageunivers, til Projekt Hjemløs,” siger hun.

Selvom Black Friday synes at handle om den gode tilbudsjagt, er der sideløbende et øget fokus på overforbrug og hvilke konsekvenser, udsalgsdage- og perioder kan have for forbrugere, branchen og miljøet. Læs hvad direktør hos GANNI, Nikolaj Reffstrup, mener om udsalg her: ”Udsalg: Ond cirkel eller effektivt værktøj?”

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev