Facebook Abonnér
15:26
|
22.02.2017
PatagoniaBlackFriday_109 Foto: Reklame fra Patagonia, der er kendt for at lave aktive budskaber vedrørende Black Friday.

”Vi fylder butikkerne med tilbud op til 50%”

Sådan siger Simon Würtz, direktør hos Tøjeksperten, hvor Black Friday varer en hel uge. Mads Nørgaard derimod tager på ingen måde del i dagen.

| Strategi Økonomi | af Melea Wallenius

Lige så mange holdninger, der er til Black Friday, lige så mange forskellige måder er der at gribe dagen an på. Hvor nogle tager aktivt afstand til konceptet og udsalg helt generelt – som eksempelvis Mads Nørgaard og grundlægger af Hansen Garments, Per Chrois – går andre linen ud. En af dem er Tøjeksperten, som starter Black Friday allerede på mandag og har omdøbt kampagnen til ”black week”, fortæller direktør, Simon Würtz.

”Vi fylder butikkerne med tilbud op til 50%, og kunderne møder selvfølgelig den samme rabat online. Vi har valgt at tage del i Black Friday-bølgen, fordi det er blevet markedsbestemt,” forklarer han og fortsætter:

”Det er ultimativt den største dag på et helt år. Det skal og vil vi være med til. Hvis det er sådan, verden er, må man følge med eller stå af. Det vurderer vi ikke på. Vi skal ikke gå glip af en uge eller en dag med godt salg til glæde for vores kunder.”

Anderledes forholder det sig hos modehuset, Mads Nørgaard. Grundlægger og direktør af samme navn fortæller, at han ikke er vild med udsalgsfænomenet, og at han ikke afholder Black Friday i hverken sine butikker eller på sin webshop.

”Men vi foretager os noget d. 25. november på madsnørgaard.dk, som er meget holdningsfyldt og personligt,” uddyber Mads Nørgaard, der endnu ikke kan løfte sløret for, hvad det indebærer.

Griber danske brands Black Friday forkert an?
Hos Byflou.com, som sælger tøj og interiør, er man begejstret for Black Friday. Direktør og partner, Simon Falentin Olesen, fortæller, at det blot handler om at gøre det rigtigt.

”Jeg mener, at man gør det forkert, hvis man kun sætter sidste års varer ned. Vi har haft stor succes med at sætte de populære varer ned, da det skaber en masse trafik på siden, og vi kan se, at folk ender med at købe mere end måske den ene ting, de gik efter. Sidste år tjente vi mere på den ene dag, vi holdt Black Friday, end hele måneden,” forklarer Simon Falentin Olesen. 

Per Chrois, der står bag Hansen Garments sammen med Aase Hansen, har et helt andet bud på, hvordan man bør forholde sig til udsalgskonceptet. Ignorer det, lyder meldingen.

”Det er lidt ligesom med Halloween eller Valentine’s Day. Det er noget, som egentlig ikke har nogen kulturel forankring her. Hos Hansen holder vi ikke udsalg – kun få sample- og lagersalg for inviterede højst én gang om året – og da slet ikke Black Friday,” fortæller han og tilføjer:

”Vi overvejede kort at lukke butikken eller lave noget andet sjovt på dagen, eksempelvis afholde Blue Monday, men det kommer, især i dansk kontekst, meget hurtigt til at virke lige lovlig kontrært og vil sikkert blive opfattet forkert. Men det var fristende.”

England tager afstand fra Black Friday
Med både holdninger og tiltag, der stritter i hver sin retning, kan det være svært at spå om, hvad fremtiden byder på for Black Friday i Danmark. En undersøgelse foretaget af dansk erhverv i november i år viser, at kendskabet til Black Friday blandt forbrugerne er steget markant. Sidste år kendte knapt halvdelen af danskerne til udsalgskonceptet, mens otte ud af ti forbrugere i år kender til Black Friday.  

Men hvis udviklingen går som i England, er der udsigt til, at udsalgsfænomenet vil ændre form. I 2015 mente 32% af britiske retailere, at Black Friday hverken var profitabelt eller bæredygtigt. I 2016 er den procentdel steget til 61%. Det viser en undersøgelse foretaget af LCP Consulting.

Hos Mads Nørgaard er holdningen, at udsalg af den ene eller den anden art, ikke gavner nogen i længden. Og hvis udsalgsbølgen skal ændre karakter, må tøjvirksomheder gøre noget anderledes, og det kræver, at man forholder sig til det eksisterende tempo i modebranchen, mener Mads Nørgaard.

”Det går for hurtigt i branchen. Hele ideen med at levere uldfrakker i juli og sommertoppe i november er noget rod, og den øgede hastighed er hverken god for tøjet, naturen eller menneskerne. Der er ikke meget glæde i det, og der er for meget fokus på hastighed og volumen frem for tøj.”

Fashion Forum sætter resten af november fokus på Black Friday, og hvordan den danske modebranche forholder sig hertil. Hvis du vil dele, hvordan den stigende udsalgstendens berører jeres virksomhed, så lad os endelig vide.

LÆS MERE: “Black Friday splitter den danske modebranche” og “Vil Black Friday slå rekorder igen i år?”

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev