Facebook Abonnér
17:59
|
21.09.2017
NEYE_Jubilaeumskollektion_1_194 Foto: NEYEs jubilæumskollektion

NEYE donerer 10 millioner kroner af sit overskud

Da NEYE er ejet af en fond, går overskuddet til forskning frem for aktionærer, og taskebrandet kan igen i år donere en stort beløb.

| CSR Strategi Økonomi | af Karoline Kaae Svendsen

NEYE er ejet af NEYE Fonden og har i snart 40 år årligt doneret sit overskud til kræftforskning. Når NEYEs 44 butikker og onlinehandel generer overskud, går pengene derfor ikke til aktionærer, men til forskning i Danmark.

“Formålet med at drive butikskæden er helt overordnet set at skabe et overskud, som vi så giver til kræftforskning i Danmark,” fortæller administrerende direktør for NEYE, Camilla Raffnsøe.

NEYE har i regnskabsåret 2014/15 genereret et overskud, og fonden kan derfor i år blandt andet donere 10 millioner til to forskere – den internationalt anerkendte professor, Anja Groth, og den nyudnævnte professor, Simon Bekker-Jensen, som begge forsker i kræft. Bevillingerne er givet efter en evaluering af projekterne af to internationale, uvildige eksperter på området og endelig indstilling af en national, uafhængig bedømmer.

En del af overskuddet, der blev doneret 14. november i år, stammer fra NEYEs designsamarbejde med Cecilie Toklum sidste efterår, hvor hun sammen med taskebrandet designede fem tasker, der blev solgt i NEYEs butikker og online.

Siden 2000 har fonden doneret over 40 millioner til forskellige projekter, som fondens bestyrelse har udvalgt. Også i 2015 kunne fonden donere 10 millioner kroner på grund af et positivt driftsresultat i 2014.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev