Facebook Abonnér
11:20
|
24.04.2017
WAWA Foto: Amanda Hestehave

”Vi blev udnyttet, fordi vi er nye i branchen”

Børnetøjsbrandet WAWA var klar til at levere sin debutkollektion til kunderne. Den kom bare aldrig fra producenten.

| CSR Økonomi | af Melea Wallenius

Der var som sådan ikke noget, der indikerede, at det ville gå galt. De samples, som grundlægger af WAWA, Johanna Topooco, modtog fra den tyrkiske GOTS-certificerede leverandør, var næsten fejlfrie. Efter et par enkelte småjusteringer var holdet bag WAWA – der også tæller Amanda Hestehave, Sofie Ladegaard og Ingrid Solvi Håpnes – klar til at producere deres første kollektion nogensinde, som de havde solgt til indkøbere i begyndelsen af året.

Måneder op til leverancen venter WAWA, der har eksisteret siden 2015, på kollektionen. Men den kommer ikke, og selvom Johanna Topooco rykker efter den flere gange, sker der ikke noget. Først i august – to måneder efter, at leverancen skulle have været modtaget – kommer kollektionen, som slet ikke lever op til den kvalitet, som det bæredygtige brand stiler efter, fortæller Johanna Topooco.

”Tøjet lugtede meget stærkt. Farverne og stoffet var forkert, og det lignede, at det var blevet vasket. Leverandøren havde brugt andre materialer og en anden printleverandør, og især på dette punkt blev vi bekymret for, hvorvidt det levede op til vores krav, som er, at vi kun bruger GOTS-certificeret produktion,” forklarer hun og fortsætter:

”Leverandøren havde en masse materialer, og vi kunne producere alt hos ham, hvilket er en stor fordel. Men det var for godt til at være sandt. Vi havde solgt en kollektion, som vi ikke ville sætte i produktion, hvis det var kvalitetsniveauet. Og vores kunder kunne ikke få det, de havde bestilt.”

Hjælp fra netværket og en forstående branche
Så står man der. Helt nye i branchen uden nogen former for historik, etableret brandimage eller kundegruppe at falde tilbage på. Ifølge Johanna Topooco var det helt afgørende, at de tre WAWA-ejere har et bredt netværk i branchen, der stod klar til at hjælpe med gode råd.

”Vi fik blandt andet hjælp fra en produktionsekspert, som sagde, at vi ikke skulle finde os i den behandling fra leverandørens side, og at vi ikke skulle betale for andet end de samples, vi havde modtaget,” lyder det fra Johanna Topooco.

Derfor har WAWA ikke betalt den indeværende regning, men hvis netværket ikke havde trådt til, havde de tre ejere nok endt med at betale for en hel kollektion, de ikke ville sælge, tilføjer hun.

”Retrospektivt set var vi alt for flinke og naive, hvilket nok er en nybegynderting, og leverandøren udnyttede, at vi var nye i branchen. Men eftersom vores samples var næsten fejlfrie, var vi ikke mistroiske. Derfor kan jeg kun anbefale, at man fra start lærer at sige fra og bruger sit netværk, så man kan trække på hinandens erfaringer,” påpeger Johanna Topooco.

Men hvad siger man til kunderne, der venter på en vare, de ikke får? Alle, både kunder og andre i branchen, har været meget forstående, og mange er glade for, at WAWA ikke sælger noget, der er halvfærdigt, forklarer hun og fortsætter:

”Og fordi mange butikker i dag har deres egne mærker og ved, hvad det kræver at lave en kollektion, har vi oplevet, at de har stor forståelse for vores situation.”

Kunderne er ikke blevet skræmt væk
Især som ny i modelandskabet er der meget på spil, når tingene ikke går som planlagt. Johanna Topooco har været meget transparente omkring hele situationen og fortalt til kunder og på sociale medier, hvad der gik galt. Selvom situationen har været en dyr læreproces, har WAWA samtidigt markeret over for branchen, hvor konsekvente de er med deres bæredygtige strategi. Og det har vundet respekt.

Ud af de 12 kunder, som købte af WAWAs første kollektion i begyndelsen af året, har 10 budt ind på den næste kollektion, som, ifølge planen kommer i butikkerne til januar/februar 2017. Derudover er nye kunder kommet til, og WAWAs kommende kollektion vil være at finde i ni lande.

Siden august har WAWA ikke hørt fra leverandøren – indtil for en uge siden, hvor han krævede en betaling på næste kollektions samples. Men løbet med den leverandør er kørt, og WAWA har fundet en ny. Den ligger også i Tyrkiet og bliver blandt andet brugt af H&M. Og denne gang tager Johanna Topooco sine forbehold.

”Spørgsmålet er, hvordan man sikrer sig som brand og naturligvis også, hvordan leverandøren sikrer sig selv. Derfor har vi fået en produktionsekspert i vores netværk til at besøge leverandøren i Tyrkiet i januar, hvilket jeg tror, at man bliver nødt til at prioritere. Leverandør og brand skal arbejde på det samme produkt, og der skal være en gensidig forståelse for det produkt, vi skaber sammen,” lyder det afslutningsvis fra Johanna Topooco.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev