Facebook Abonnér
09:13
|
24.01.2017
Nudie Jeans_133 Foto: Nudie Jeans

Garantier bliver mere udbredt blandt modebrands

Svenske Nudie Jeans har stor succes med deres reparationskoncept, der forlænger produkternes levetid, fortæller Global Head Of Public Relations & Communications, Ruari Mahon.

| CSR Strategi Økonomi | af Karoline Kaae Svendsen

I designfasen fastlægges 80% af et produkts samlede fodaftryk, og har samtidig indflydelse på produktets holdbarhed og levetid. En lang række virksomheder har fokus på netop at forlænge den tid, forbrugerne har produktet – og det kan både være ved at tilbyde reparation eller udskiftning af produktet til nyt, også selvom forbrugeren har haft produktet i mange år.

I en dansk kontekst er det vigtigt at skelne mellem reklamationsret og garanti, for garanti er noget ekstra, som sælgeren, importøren eller producenten kan vælge at yde på et bestemt produkt eksempelvis. Hvorimod reklamation dækker over, at forhandleren skal løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for forbrugeren, hvis der eksempelvis er fejl eller mangel ved en vare i de første 2 år efter købet.

Det svenske brand, Nudie Jeans, er et eksempel på en virksomhed, der ønsker, at forbrugerne kan bruge deres tøj i lang tid. Derfor tilbyder de at sende en reparationspakke, og på fire år har Nudie Jeans sendt næsten 11.500 pakker afsted til folk, der har efterspurgt det via deres hjemmeside. Til folk, der ikke selv behersker nål og tråd, har Nudie Jeans 20 reparationsbutikker verden over, hvor de fiksede over 36.000 jeans i 2015, hvilket var over 8.000 mere end året før.

”Det startede som en ekstra service på lokalt plan i vores butik i Göteborg og Stockholm, men i dag er det et globalt koncept, som møder positiv respons fra kunderne. Samtidig tilbyder vi 20% rabat på et par jeans, hvis man afleverer et gammel par, man ikke ønsker længere. Resultatet af denne kundeservice og disse garantier er, at vi får skabt en længere og mere bæredygtig levetid på produkterne,” fortæller Global Head Of Public Relations & Communications, Ruari Mahon til Fashion Forum.

Dette bliver en mere og mere udbredt strategi blandt modebrands, skriver The Guardian. Dr. Marten’s tilbyder eksempelvis en garanti for livet, så når et par sko er slidt ned, kan forbrugerne få dem repareret eller få et nyt par. I et lidt anden prisleje er undertøjsbrandet, Sloggi. De tager imod undertøj, man ikke længere bruger og erstatter det med nyt, hvis det ikke lever op til kvaliteten. EverNew, kalder de garantikonceptet. Patagonia, der på flere områder markerer sig på bæredygtighedsfronten, tager livstidsgaranti bogstaveligt og lover, at de vil reparere eller erstatte produkter 100 år efter salgsdatoen.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev