Facebook Abonnér
21:19
|
29.04.2017
menneskerikøblackfriday

Vil Black Friday slå rekorder igen i år?

Alt tyder på, at amerikanerfænomenet endnu en gang vil sprænge rammerne for, hvor meget der bliver langet over disken den 25. november.

| Økonomi | af Karoline Kaae Svendsen

I dag er det 1. november – måneden, der for mange i detailhandlen står i Black Fridays tegn, og hvor tøj er på andenpladsen over produkter, som forbrugerne går efter at købe den 25. november.

Sidste år købte danskerne ind for næsten 1,98 milliarder med Dankort på Black Friday. Det var derved den bedste, enkeltstående handelsdag målt på forbruget. Tallet er næsten det dobbelte i forhold til 2011, hvor forbruget på Black Friday var på næsten 1,1 milliarder kroner, ifølge TV2.

På listen over dage med de største dankortomsætninger ligger Black Friday 2015 nummer et, efterfulgt af dage i december i 2012 og 2014. Sidste år slog udsalgsfænomenet sig altså for alvor fast, og er indtil videre nu større end julehandlen i Danmark.

Fra 2013 til 2014 var der sket en fordobling i antallet af netbutikker, som holdt Black Friday. I år forventes det, at nethandlen specifikt vil omsætte for 450 millioner kroner, og primært på danske hjemmesider. Det er næsten en fordobling i forhold til sidste år, hvor prognosen lød på 280 millioner kroner. Det skriver Detailfolk på baggrund af en prognose fra Adobe.

I USA har Balck Friday udviklet sig til at være en udsalgsperiode, der strækker sig over flere uger frem for en enkelt dag. Det kommer sig af, at retailers år for år har frigivet rabatterne tidligere og tidligere. Oprindeligt startede udsalget i de fysiske butikker fredag efter Thanksgiving og den såkaldte ”Cyber Monday” har været for webshops den efterfølgende mandag. Men de to udsalg flyder efterhånden sammen, så tilbuddene online og i butikkerne udgives samtidig – og i mange tilfælde før selve Black Friday. Det gør sig også gældende for måden, hvorpå Black Friday afholdes i Danmark.

Når butikkerne – online og offline – giver rabat løbende i november opdrager de samtidig forbrugerne til at efterspørge rabatter meget tidligere, og øger dermed farten på et udsalgshjul, der i forvejen løber meget hurtigt rundt. I anledning af sidste års Black Friday fortalte administrerende direktør i Ganni, Nicolaj Reffstrup, at han ser med skeptiske øjne på Black Friday og de konsekvenser udsalgsdagen har for de mindre butikker.

”Det ærgrer mig, fordi det bringer os tættere på en verden, hvor det kun er mastodonter og monolabel retail, der kan overleve,” sagde han til Fashion Forum.

Fashion Forum vil i løbet af november måned sætte fokus på Black Friday og dens indflydelse på den danske modebranche og detailhandlen. 

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev