Facebook Abonnér
15:27
|
22.02.2017
Birger Christensen

Birger Christensen klar med ny butik og eget brand

I dag slår den ikoniske københavnerbutik dørene op til et nyt og større univers med nye produkter, åbent værksted og visionen om at være i øjenhøjde.

| Strategi | af Melea Wallenius

Der er sket meget siden Jens Birger Christensens oldefar åbnede butik på Østergade 38 i 1869. Placeringen er dog stadig den samme, men over årene er der gradvist blevet lagt flere kvadratmeter til og sortimentet udvidet. Dette er endnu en gang tilfældet, og når Jens Birger Christensen i dag slår dørene op efter en omfattende ombygning, er butikken vokset med 100 m2. Det er, med direktørens egne ord, et led i en større investeringsstrategi.

”Hvis man skal have en plads i detailbranchen i dag, bliver man nødt til at udvikle sig og hele tiden holde sig i gang,” forklarer Jens Birger Christensen.

Den fysiske udvidelse har resulteret i, at butikken kan samle henholdsvis dame- og pelsafdelingen og i den forbindelse rette mere fokus på pelsen, der i højere grad skal indgå som en integreret del af resten af forretningen, fortæller Jens Birger Christensen. Imens får herreafdelingen sin egen separate afdeling på 1. sal. Derfor er det helt i tråd med butikkens og brandets ånd, at sammenlægningen har gjort plads til at lave et åbent værksted i butikken.

”Nu kan man komme og se, hvad vi skaber i huset. Vi tror på, at historie og håndværk fortsat er de bærende elementer i vores forretning, og det er i den hjemlige atmosfære, at vi skal møde kunden i dag. Derfor skal det være en oplevelse, at være i vores hus, som skal ligge på grænsen til at være et livsstilshus,” forklarer direktøren om visionen for at blive ved med at drive en succesfuld butik.

Det nye Birger Christensen
I forbindelse med butikkens udviklingsstrategi vil der også komme nye brands til i løbet af 2017. Blandt andet bliver et af butikkens helt store indsatsområde Birger Christensens eget brand.

”Vi har netop lanceret en produktgruppe af kashmir, og i løbet af det næste år, vil der komme flere produkter i vores eget navn. Vi vil stadig have topbrands, men vi er med tiden blevet bredere på mærker og priser. Vi ønsker at være i øjenhøjde og udvide vores kundeflow og -base. Det vil sige, at vi stadig fører eksempelvis GANNI og Baum und Pferdgarten, og at vi håndplukker designs fra de forskellige brands så alt, hvad vi sælger, understøtter vores historiefortælling,” siger Jens Birger Christensen og uddyber, at der fortsat også vil være et øget fokus på herreafdelingen, da butikkens omsætningstal viser, at mændene bliver mere og mere modeinteresserede.

Og som det så ofte sker når man kigger indad for at komme fremad, må man give slip på noget. I Birger Christensens tilfælde betyder det at fragive sig ansvaret for drive Hermés, hvis butik de har stået i spidsen for i 24 år i København.

”Det er altid en risikofaktor, når man arbejder sammen med luksushuse, at de på sigt gerne selv vil overtage driften. Men samarbejdet stopper rettigdigt, imens vi selv arbejder med en ny strategi,” forklarer direktøren.

Hermés åbner selv en 850 m2 stor butik på Højbro Plads i juli 2017, men Birger Christensen fortsætter med at drive det franske luksusbrand i Københavns Lufthavn.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev