Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Fast fashion-brands hæver priserne

Pris-udviklingen i highstreet-butikkerne er opadgående og flere forskellige mekanismer spiller ind.
Pris-udviklingen i highstreet-butikkerne er opadgående og flere forskellige mekanismer spiller ind.

Ifølge Interbrands er H&M verdens mest værdifulde brand i beklædningskategorien, hvor også Zara er blandt top 100. Men selvom de stadig forhandler fast fashion, er det ikke kun de billige varer, der er til at finde på deres hylder.

Tidligere kunne man gå ind i en butik og købe et helt sæt for under 500 kroner, men dette er ikke nødvendigvis tilfældet mere. Mange af fast fashion-kæderne – som ofte lader sig inspirere af de store modehuse – har nemlig hævet deres priser og tilføjet flere dyre produkter til deres sortiment. Uden at forbrugeren nødvendigvis lægger mærke til det.

Det er der flere årsager til, kan man læse hos The Fashion Law. Blandt andet fordi der er en øget konkurrence mellem fast fashion-forhandlere. Derudover bliver brands som H&M og Zara truet af især webbaserede forhandlere, og de skal derfor tiltrække nye kunder, samtidig med at de holder fast i de nuværende kunder. Det forsøger de at gøre ved at tilføje mere varierede priser og kvaliteter.

Endnu en årsag er, at kendte personligheder har skabt en øget efterspørgsel for highstreet-brands, hvilket er med til at drive priserne op – for eksempel Alexa Chung, der har været eksponent for Topshop, Olivia Palermo, der er fan af Zara, og Jenner-søstrene, der er blevet set i tøj fra Forever 21.

”Nogle af modens største influencere inden for mode har gjort det okay at mikse og matche. Det er okay at have en Chloé-top på sammen med et par jeans fra H&M eller Zara. Det har medført, at der er kommet en vis prestige, som associeres med disse fast fashion-brands. Resultatet er, at forbrugerne er villige til at betale mere for det,” siger Simon Lock, som blandt andet står bag Mercedes Benz Australia Fashion Week, til The Fashion Law.

Han har en yderligere pointe omkring sammenligningen af prisen på en luksusvare og highstreet-butikkernes billigere version:

”Når folk ser en kjole til 5000 dollars fra Alexander McQueen og tænker ”Hvor er den flot, men den får jeg aldrig råd til”, så virker en lignende kjole til kun 300 dollars i en highstreet-butik pludselig som en god pris.”

Disse parametre har gjort det muligt for fast fashion-retailers at hæve priserne på en bred vifte af deres produkter.