Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Jack & Jones præsenterer nyt denimkoncept i Østrig

Med jeans som brandets anker, sætter en ny butik fokus på forbrugeroplevelser og bæredygtighed, fortæller retaildirektør, Peter Kristiansen.
Med jeans som brandets anker, sætter en ny butik fokus på forbrugeroplevelser og bæredygtighed, fortæller retaildirektør, Peter Kristiansen.

Bestseller-brandet, Jack & Jones, slår i morgen dørene op for en ny konceptbutik, Jeans Intelligence Studio, i Salzburg, Østrig. Butikken huser en særlig jeans-bar, hvorfra der præsenteres en lang række jeans. Her kan kunden møde en såkaldt denim-dealer, der er jeansekspert og tilbyder kunderne rådgivning samt viden inden for de forskellige produkter og produktion af jeans.

Retaildirektør, Peter Kristiansen, fortæller, at Østrig er et modent marked, hvor de har været i flere år, og derfor ser de et stort potentiale i at rulle det nye butikskoncept ud der.

”Der er flere ting, der spiller ind i forhold til, om et marked betragtes som modent. Men i og med det er Jeans, vi kommer af, er det oplagt at udbygge den del af forretningen, da vi har så meget mere, vi gerne vil fortælle om jeans,” forklarer retaildirektøren og tilføjer:

”Vi har allerede nu en del forespørgsler fra nye unge mulige partnere.”

Jeans Intelligence-butikkerne er i størrelsen 80 til 150m² og vil overvejende bestå af jeans, som komplimenteres med udvalgt tøj fra Premium og Vintage Clothing, begge Jack & Jones-linjer. Butikken i Salzburg er den første af flere, som allerede er planlagt i Holland, Tyskland og Storbritannien. Konceptet kommer formentlig til Danmark i senforår eller sommer 2017, men præcist hvornår, er endnu ikke bestemt, fortæller Peter Kristiansen.

Butikskoncept med bæredygtighed i fokus
Et af de bærende elementer bag Jeans Intelligence Studio er bæredygtighed, hvilket Jack & Jones har integreret som en del af deres forretning og den måde, de tænker jeansproduktion på – fra råmateriale til forbruger. Retaildirektøren forklarer, at brandet arbejder mod, at det bomuld, de anvender i 2020, skal være 100% bæredygtigt.

”Vi har en ambitiøs bomuldsstrategi og arbejder strategisk med Better Cotton Initiative. I øjeblikket er 50% af vores anvendte bomuld bæredygtigt – hvis vi kigger på jeans isoleret, er den procent højere. Derudover arbejder vi med strategiske og innovative jeansleverandører, hvor vi igennem en såkaldt Low Impact Denim-tankegang arbejder på at reducere vores indvirkning på miljøet og jordens ressourcer,” uddyber Peter Kristiansen.

Derfor har Jack & Jones arbejdet med, hvordan de kan få flere genbrugsfibre ind i deres jeans og samtidig fastholde kvalitetsniveauet. Fokus har især været på genbrug af det bomuld, som stammer fra forbrugernes brugte tøj. Og som resultat vil Jeans Intelligence-butikken i Salzburg sælge de første jeans, der er lavet af bomuld, som stammer fra det tøj, forbrugere selv har sendt til genbrug.

”I Salzburg vil vi også rigtig gerne i dialog med vores forbrugere omkring, hvordan de tager sig af deres jeans i brugsfasen, og hvad der sker med deres jeans, når de er færdige med at bruge dem. Vi tilbyder blandt andet, at de kan tage deres jeans og tøj med i butikken, så vi i samarbejde kan forlænge levetiden på tekstil,” slutter Peter Kristiansen.