Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Udland

Sneakers er mere populære end stilletter

I Storbritannien må de høje sko for første gang må se sig overhalet af den komfortable sneakers, der er kvinders favoritsko.
I Storbritannien må de høje sko for første gang må se sig overhalet af den komfortable sneakers, der er kvinders favoritsko.

Stiletter har længe været en favorit i kvindens garderobe, men nu viser en undersøgelse foretaget af markedsanalysevirksomheden, Mintel, at de praktiske sneakers slår de elegante højhælede sko, skriver WWB.

Analysen, der er baseret på engelske kvinders sko-køb sidste år, viser, at 33 procent havde købt højhælede sko, mens 37 procent havde købt sneakers. Året forinden var kapløbet lige mellem de to skotyper, hvor 35 procent købte høje sko og tilsvarende 35 procent købte sneakers.

Senior modeanalytiker hos Mintel, Tamara Sender, forklarer til WWB, hvorfor netop denne sko er blevet kvindens forestrukne.

”Det britiske marked for sportstøj har oplevet en stærk vækst i de seneste år, og der har været en tendens blandt forbrugere til at integrere sportstøjet i hverdagsgarderoben. Det betyder, at sneakers er blevet populære blandt kvinder, og at den højhælede sko nedgraderes til andenpladsen efter de flade sko,” fortæller hun til mediet og refererer til den athleisure-bølge, der fortsat er over os.

Det er primært aldersgruppen 35-44 år, som køber den praktiske sko frem for stiletter – næsten 48 procent i denne aldersgruppe har købt sneakers frem for sko med hæl. Undersøgelsen indikerer derudover, at de høje hæle er ved at miste sin popularitet. Hele 59 procent af de kvindelige skoshoppere foretrækker at købe flade sko sammenlignet med 12 procent, som foretrækker at købe sko med høj hæl.

Skomarkedet i Storbritannien forventes at vokse med 5,4 procent i år – det vil sige fra 10 milliarder til 10.5 milliarder engelske pund – mens man regner med, at salget vokser hele 25 procent de næste fem år.