Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Justin O’Shea forlader Brioni

Omtrent seks måneder efter Justin O’Shea tiltrådte som kreativ direktør hos det italienske brand, fratræder han stillingen.
Omtrent seks måneder efter Justin O’Shea tiltrådte som kreativ direktør hos det italienske brand, fratræder han stillingen.

Det var en anelse ukonventionelt, da Brioni udnævnte australieren, Justin O’Shea, uden nogen designerbaggrund eller erfaring, som kreativ direktør for brandet. Og nu, omtrent seks måneder efter, fratræder han stillingen, skriver Business of Fashion. Hvad der ligger til grund for beslutningen, melder historien endnu ikke noget om.

Med Justin O’Sheas overtagelse fulgte et forsøg på at genopfinde Brioni. Den første kampagne, som han lancerede i juli forinden sit første show i Paris, var et langt spring fra Brionis tidligere identitet. Rockbandet, Metallica, dannede frontfigurer i kampagnen, som blev skudt i sort-hvid, og i samme ombæring ændrede brandet sit logo.

En Senior Research Analyst hos Stanford C Bernstein, Mario Ortelli, fortæller til Business of Fashion, at forbrugerne angiveligt ikke var klar til at tage mod Brionis store forandring.

”Brandet leverede ikke tilstrækkeligt. Og når dette er tilfældet, er den kreative direktør den, du skal arbejde med. Ligesom når et fodboldhold ikke performer godt, kan du vælge at skabe forandringer i lederstablen,” uddyber han til mediet, uden at det hverken bekræfter eller afkræfter, hvorfor Justin O’Shea forlader stillingen.

AW17-kollektionen vil blive præsenteret for indkøbere i Milano fra midt november i år. Den vil dog ikke være at se på catwalken, selvom brandet sidste år vendte tilbage til catwalken efter et fravær på 10 år. Brandet er ejet af Kering, som ikke har ønsket af kommentere yderligere på Brionis officielle meddelelse.