Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danske brands er enige om forbrugerfokus

De brands, der deltog i Bread&Butter i weekenden, er alle positive over for at satse mere strategisk på forbrugerinvolvering i fremtiden.
De brands, der deltog i Bread&Butter i weekenden, er alle positive over for at satse mere strategisk på forbrugerinvolvering i fremtiden.

I den netop afsluttede Zalando-messe deltog fire danske brands: Won Hundred, Rains, Minimum og Selected Homme/Femme. Won Hundred var egentlig tøvende omkring, hvorvidt det var den rigtige platform for dem at deltage på. Men de endte med at sige ja, fordi de så Bread&Butter som et godt markedsføringsafsæt, både i Tyskland og ud over landets grænser.

”Vi gik ikke ind til det med salgsforventninger, men håbede i højere grad på at kunne markedsføre os. Set-uppet kunne give os mulighed for en anden brandpræsentation, end den vi har på nettet, og vi tror på, at vores tilstedeværelse på Bread&Butter har givet noget brand awareness til vores slutforbrugere, som gør, at de har os i tankerne,” fortæller salgsdirektør, Jakob Hillerup, fra Won Hundred.

Også Minimum så messen som en brandingmulighed, men de var lidt skeptiske i forhold til, hvor mange besøgende messen ville være i stand til at tiltrække. Det viste sig ikke at være noget problem, da over 25.000 mennesker slog vejen forbi Zalando. Claus L. Sørensen, der er partner og salgsdirektør hos Minimum, fortæller:

”I dag mærker man den kritiske forbruger på den hårde måde, forstået således, at de forventer mere. Det er ikke nok at have et par bøjler hængende, man skal gøre noget for at fange deres opmærksomhed, uanset om det er offline eller online. Vi havde lavet er co-op med en kunster, der lavede individuelle t-shirts, og det fik vi rigtig positiv feedback på.”

Samme læring tager Rains med fra deres weekend på Zalando, fortæller grundlægger og kreativ direktør Philip Lotko:

”Vi havde lavet en installation med akryldråber og LED-lysrør for at skabe en direkte kobling til regntøjet. Vi fandt ud af, at hvis vi skal deltage igen, skal vi gøre en større indsats for at holde på kunderne i længere tid. Set-uppet kræver, at man gør noget skævt og giver kunderne en gimmick. Der er mange stande, så det kræver noget at gøre sig bemærket.”

Forbruger frem for B2B
På Bread&Butter kunne de besøgende købe tøjet med det samme, og den direkte kundekontakt og interaktionen var et afgørende parameter for brandsene.

”Vi viste AW16, som er den kollektion, der netop er landet i butikkerne. De fik ikke købene med hjem fra messen, da der ikke var et lager, men vi havde mulighed for at fortælle de besøgende om vores produkter og guide dem,” fortæller Philip Lotko og forklarer, at Rains har en stærk kendskabsgrad i Tyskland, så der kom mange besøgende, der kendte dem.

”Dertil kom, at Zalando havde tiltrukket store brands som for eksempel Nike og Adidas. Vi er imponeret over hele set-uppet, og hvor mange besøgende Zalando havde formået at tiltrække, ”siger han.

Selected Homme/Femmes Creative Concept Manager, Martin Jack Busk, tilslutter sig det kor.

”Vi arbejder ud fra devisen ’forbrugeren i centrum’ og det må man virkelig sige, at de har været i denne weekend. Vi er sikre på, at det er tiltag som dette, der er fremtiden, når man taler forbrugerinvolvering og -relationer.”

Men hvordan passer sådan en messe ind i en overordnet messestrategi, og er det noget man som brand bør på satse på?

 ”Jeg tror, at der er en fremtid i at tænke ud af boksen som Bread&Butter er et eksempel på, og promovere sig over for slutforbrugeren frem for, at det hele skal handle om B2B. Vi skal lave en totalevaluering, men jeg tror bestemt på, at der er en fremtid i sådan et event – om det så er her eller andetsteds, så er jeg sikker på, at vi skal have vores slutforbrugere mere i tankerne omkring salgstiltag,” konkluderer Won Hundreds Jakob Hillerup.

Også Selected Homme/Femmes Martin Jack Busk er positivt stemt over for at satse mere på forbrugerorienterede tiltag fremadrettet.

”At se den involvering og entusiasme forbrugerne udviste var helt fantastisk, og jeg er sikker på at det har givet os en god eksponering hos vores målgruppe,” slutter han.

LÆS OGSÅ: “Mødet med forbrugeren er fremtiden”