Da Bread&Butter startede i 2003, var det, om end en stor en af slagsen, en konventionel salgsmesse. Men som følge af Zalandos opkøb i 2015, er den traditionelle messeform blevet transformeret til en weekend pakket med shows og såkaldte brandstande, som er åben for alle, og hvis primære fokus er forbrugeren.

Målet er, ifølge Zalando, at gøre mode mere demokratisk ved at forene forbrugere og brands under samme tag. Uden gæstelister og andre barrierer, kan alle, der har lyst, gæste messen og engagere sig i modebranchen, som bliver repræsenteret af 25 brands. Ud af de 25 brands, der udstiller deres univers for forbrugerne i løbet af weekenden, gæster fire danske brands showet – Minimum, Won Hundred, Selected Homme/Femme og Rains, som Fashion Forum taler med på den anden side af weekenden for at høre, hvordan dette messekoncept har udspillet sig.

Sigrid Dalberg-Krajewski, der er Coporate Communications Manager Nordics hos Zalando, fortæller til Fashion Forum, hvordan den nye Bread&Butter adskiller sig fra andre messer i modebranchen.

”Det er ikke en konventionel messe, hvor indkøbere kommer og lægger ordrer. Fokusset er rettet mod forbrugeren, og vi har skabt en platform, hvor brands kan interagere direkte med forbrugeren,” fortæller Sigrid Dalberg-Krajewski og tilføjer:

”Også folk fra modebranchen og journalister vil deltage. Vi forventer over 20.000 besøgende i løbet af weekenden.”

Foruden muligheden for at se og mærke tøj fra sine yndlingsbrands, kan forbrugerne sidde med til shows, shoppe direkte fra catwalken og opleve livemusik samt andre forestillinger.