Én dansk designskole blandt verdens bedste
Business of Fashion rangerer designskoler på verdensplan – Danmark figurerer på listen med én skole, men må se sig overhalet af især en nation.For anden gang gør Business of Fashion status og præsenterer en top 50 over verdens bedste designskoler. Listens er udarbejdet på baggrund af en undersøgelse, som er baseret på svar fra 10.000 adspurgte studerende og alumner fordelt på 17 lande. Undersøgelsen dækker både bachelor- og kandidatuddannelser, og skolerne bliver målt på en række parametre, hvor de tre hovedkategorier er: Global influence, Learning Experience og Long-Term Value.
Blandt lande som USA, Japan, Italien, Findland og England titter Danmark frem cirka midt på listen. Designskolen Kolding indtager plads nr. 26 med en middel score på ovenstående parametre, og den placering er fagleder for mode på Designskolen Kolding, Nadine Möllenkamp meget tilfreds med.
”Vi er i rigtig godt selskab på den liste, og man kan sige, at vores tilstedeværelse på listen går i tråd med vores vision,” fortæller faglederen og fortsætter:
”Vi arbejder på at blive en markant international spiller via forskellige tiltag. Blandt andet arbejder vi på og forsker i at finde bæredygtige løsninger inden for design- og tekstilbranchen. Vi forsøger at arbejde på tværs af discipliner og placere dansk design i en ny, international kontekst, eksempelvis udstillede tre studerende under Milan Design Week i samarbejde med det hollandske magasin, FRAME,” fortæller Nadine om de internationale tiltag, der også inkluderer Designskolen Koldings kandidat, som foregår på engelsk, og en ambition om at ansætte stadigt flere udenlandske medarbejdere.
Og førstepladsen går til…
På listen over verdens bedste designskoler markerer især en nation sig i listens top ti over bacheloruddannelser. Briterne løber af sted med intet mindre end 1., 2. og 7. pladsen, og Central Saint Martins tager for andet år i træk føringen.
Den bliver efterfulgt af blandt andre finske Aalto University School of Arts, Design and Architecture, belgiske Royal Academy of Fine Arts Antwerp og Parsons School of Design i New York, hvilket indskriver Designskolen Kolding i en hård international konkurrence. Ifølge Nadine Möllenkamp skal den danske uddannelse være konkurrencedygtige ved at holde på det internationale fokus.
”Vores vision er, at vi er en international talentworkshop, som udvikler ny, dansk design. Det vil sige, at vi i vores uddannelse hylder de værdier som dansk design er rundet af, nemlig demokrati og ligeværd, og lærer de studerende metoder som brugerinddragelse og co-creation – alt sammen med henblik på at skabe meningsfulde og æstetiske løsninger i en international kontekst. Det indebærer blandt andet, at vi, foruden udvekslingsmuligheder, tilbyder de studerende at samarbejde med virksomheder og rigtige cases igennem hele uddannelsen og ikke kun i praktikforløbet. Vi samarbejder blandt andre med Ecco og Kopenhagen Fur,” tilføjer faglederen.
I lyset af top 50 listen over verdens designskoler følger spørgsmålet om, hvor længe de britiske skoler kan holde sine flotte placeringer. Business of Fashion fremhæver Brexit som en gennemgående bekymring i den engelske modeuddannelsessektor, og hvis realisering kan få en række konsekvenser. De britiske skoler vil potentielt kunne miste betydelig finansiering fra EU, hvilket vil gøre det dyrere for især europæiske studerende at tage deres uddannelse i landet. Dermed skitseres også sandsynligheden for, at Brexit kan resultere i et fremtidigt tab af designtalenter blandt de engelske designskoler. Du kan læse mere om Business of Fashions analyse her.