Niels Pedersen er indbegrebet af kulturformidling i Danmark. Freelance mode- og musikjournalist, en del af bloggersbychoice.dk, eget modeprogram på Radio 24/7 og meget mere. Man møder ham altid under modeugen, men langt fra til alle shows. Fashion Forum har spurgt ham om modeshowets berettigelse i 2016, og bedt ham om hans personlige take på, hvad han ser som et vellykket show.
Hvilke show får som regel din opmærksomhed?
”Jeg ser altid herreshows. Det er et område, hvor dansk mode har udviklet sig eksplosivt det seneste årti. Herretøj er egentlig ret kedeligt at kigge på: sweatshirt, jeans, denim, polotrøjer, T-shirt. Derfor har de stærkeste mærker forstået at puste liv i visningerne, så de handler om mere end tøjet. Det er vigtigt i herreuniverset, da vi mænd ofte vælger tøj ud fra forbindelser til musik eller anden kultur. Det har bl.a. Han Kjøbenhavn, Nicklas Kunz og – når de er på programmet – Wood Wood og Soulland forstået”.
Hvad er dine personlige succeskriterier for et godt show?
”Tøjet skal være til at se. Der må meget gerne være noter, som forklarer, hvilke materialer, der er anvendt, og så gør det ikke noget, at musikken kan mere end bare levere end gå-rytme til modellerne”.
Er der specifikke show, der har sat sig fast i din hukommelse?
”Jeg husker især shows, hvor tøj, omgivelser og præsentation hænger særligt godt sammen. Stine Goya holdt et show i Østerbro Svømmehal, hvor tøjets falmede kulører blev understreget af vandet og udsmykningen. Djuna Barnes spillede ’Coming Around Again’ med Carly Simon, og til sidst stod Medina på den højeste vippe og sang ’Kun For Mig’. Det passede perfekt. Nogle af Asger Juel Larsens modeshows har givet mig samme fornemmelse i kroppen som koncerter med hård rock.
I den forbindelse vil jeg savne Ivan Grundahl i modeugen. Hans larmende musik og vilde kernekunder på de første rækker var et show i showet. Det fortalte, at man skulle have attitude for at gå med hans kreationer”.
Synes du stadig modeshowet har en berettigelse?
”Bestemt, særligt for nyere designere og brands. Ikke mindst fordi effekten af et show kan vare meget længe. Der er omtale og billeder i et show. For pressen er det en chance for at forstå, hvilket univers, tøjet udspringer af. Når det er sagt, er en del shows bare en parade af tøj, og så kunne man måske med fordel vælge en anden præsentationsform”.