Mens sidste år var et rekordår, hvor eksporten af tøj til Storbritannien steg med 25%, lægger modebranchen sløvt ud i 2016. Det viser en analyse foretaget af Dansk Mode og Textil. Selvom eksporten stiger med 1,6%, går branchens samlede salg tilbage med 0,5% i forhold til samme periode sidste år.

Taget første kvartal i betragtning ser sidste års eksportkurve ikke ud til at fortsætte, fortæller analyseansvarlig og international chef i Dansk Mode og Textil, Michael Hillmose.

“Sidste år knækkede kurven, og salget til de danske modebutikker steg for første gang i mange år. Som første kvartal har udviklet sig, ser det dog ikke ud til at fortsætte. Ganske vist stiger eksporten en smule, og det er glædeligt. Men det er ikke på et niveau, hvor den kan trække branchens samlede omsætning op,” forklarer han.

Der er nemlig indtruffet en afgørende begivenhed, som kan bremse et af de største vækstmarkeder for danske modeproducenter – Brexit.

”Brexit er helt klart et usikkerhedsmoment. Sidste år steg eksporten af tøj til Storbritannien 25%, og derfor kan modebranchen blive mærket af briternes ønske om at udtræde af EU,” siger Michael Hillmose og fortsætter:

”Allerede nu mærker branchens virksomheder konsekvensen i form af pundets fald, men det er endnu for tidligt at sige, hvordan de langsigtede konsekvenser bliver.”

Samtidig viser rundspørgen blandt branchens virksomheder, at den største udfordring er valutakurserne. Den amerikanske dollar er steget støt. Størstedelen af branchen producerer i lande, hvor der afregnes i US dollars, hvilket gør produktionen dyrere. Og med en svag norsk krone og pundets dyk, ender de danske modeproducenter med at få mindre for de varer, de sælger på disse markeder.

Trods udfordringer ser branchen lyst på det kommende halve år. Således svarer 68% af de adspurgte virksomheder, at de forventer en samlet omsætningsstigning. En stor del af de positive forventninger knytter sig til de skandinaviske lande, hvor branchen forventer vækst. Men et marked overskygger de andre både i størrelse, og hvad angår forventninger.

“Tyskland tegner sig for næsten 30% af den samlede danske modeeksport. Derfor er det glædeligt at se, at hele 64% af virksomhederne forventer fremgang på det tyske marked. Der er fortsat et massivt potentiale for danske virksomheder i Tyskland, og derfor er optimismen velbegrundet,” siger Michael Hillmose.