Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Fire ud af 10 tøjbutikker har overskud

En ny analyse fra Deloitte viser, at 38% af modebutikkerne har haft overskud i samtlige år siden 2013. E-handel er både en årsag og en løsning.
En ny analyse fra Deloitte viser, at 38% af modebutikkerne har haft overskud i samtlige år siden 2013. E-handel er både en årsag og en løsning.

Det generelle niveau for detailhandel har de seneste par år været nogenlunde stabilt, men danskerne tøver med at bruge penge på tøj, sko og smykker. Og dét går ud over modebutikkerne, hvor kun 38% har generet stabile overskud i tre år i streg, siden 2013. Det viser årets modeanalyse fra Deloitte.

”Ser vi på de seneste årsregnskaber, må vi konstatere, at man langt fra bliver rig af at drive modebutik i Danmark. Faktisk lander butikkernes overskudsgrad på et stort rundt 0. Det er selvsagt en uholdbar tilstand”, siger partner med speciale i mode hos Deloitte, Morten Steinmetz, og fortsætter:

”Kunderne vil både have store oplevelser, et stort vareudvalg, billige priser og udsalg, der nærmest er permanente. Den kombination er giftig for mange af de mindre butikker, der ganske enkelt har måttet kaste håndklædet i ringen og give op.”

E-handel – en årsag og en løsning
E-handel i andet kvartal af 2016 var 16,5% højere sammenlignet med samme kvartal i 2015. Samtidig shoppede danskerne første gang nogensinde for over 100 milliarder kroner online på under et år – en rekord, der blev sat tidligere på sommeren, hvor tøj, sko og smykker udgjorde 27 milliarder kroner, ifølge Deloitte. Denne udvikling er der potentiale i, som butikkerne kan udnytte, mener Morten Steinmetz:

”Flere butikskæder har haft stor succes med at integrere de fysiske butikker med online markedsføring, sociale medier og websalg. Kan man som butiksejer bare snuppe en lille bid af e-handels-kagen, kan det betyde en væsentligt øget omsætning.”

Men udfordringen ligger i at butikkerne får tænkt den online del ind i hele kundeoplevelsen.

”Forbrugerne vil have fuld transparens omkring pris og produkt, uanset om de handler i den fysiske butik eller på nettet. Samtidig skal man både kunne hente og bytte varer i begge kanaler, ligesom den fysiske og digitale markedsføring skal hænge sammen. På den måde bliver købet en totaloplevelse,” siger Morten Steinmetz.

LÆS OGSÅ: ”Danskerne bruger 18.000 kroner om måneden på e-handel”