Tidligere på måneden kunne man læse, at e-handelsvirksomheder fra 1. januar 2017 ikke længere kan sende pakker momsfrit med Post Danmark. I kraft af sin position som befordringspligtig virksomhed har Post Danmark været momsfritaget. Med momsændringen mister virksomheden nu sin konkurrencemæssige fordel og er derfor ikke positiv over for ændringen.

Ifølge kommunikationsdirektør i Post Danmark, Morten O. Nielsen, vil ændringen især gå udover netbutikker, da de fremover kommer til at betale moms af en ydelse, der burde være momsfri, udtaler han til BT.

Ellos er i forhandlinger med Post Danmark, så ændringen ikke går ud over forbrugerne:

“Vi er kæmpe kunde hos PostNord (tidligere Post Danmark, red.), så det vil helt klart få nogle økonomiske konsekvenser for os, men jeg har dog ikke tal på, hvad ændringerne konkret vil betyde. Vores fordel er, at vi også er rigtigt store i Norge, Sverige og Finland. Derfor forhandler vi med PostNord, så vores kunder forhåbentlig ikke bliver mærket af det her,” siger landechef for Ellos.dk, Trine Rønsbøl til RetailNews.

Mere lige konkurrencevilkår
Dansk Erhverv har en anden holdning set ud fra et konkurrencemæssigt perspektiv. For når Post Danmark mister sin prismæssige konkurrencefordel, bliver konkurrencen mere lige blandt logistikvirksomheder, og prisen på fragt kan på længere sigt ende med at falde – en fordel der vil komme forbrugerne til gode.

“I praksis vil al fragt på e-handelspakker fremadrettet blive momset, og så er der pludselig lige vilkår mellem alle postvirksomhederne. Det styrker konkurrencen og vil med en pæn sandsynlighed også betyde, at virksomhedernes nuværende markedsandelene forrykker sig. I dag indtager Post Danmark ellers en førerposition,” siger markedschef hos Dansk Erhverv, Jakob Tietge, til BT.

Han siger derudover, at hvis man ser ændringen fra et forbrugersynspunkt, får man sandsynligvis flere valgmuligheder og nye services, fordi der kommer mere lige konkurrencevilkår. Dét mener Dansk Erhverv er positivt.