Facebook Abonnér
22:50
|
15.12.2017
burberry Foto: Burberry Prorsum, Spring 2016

Christopher Bailey skal ”kun” være kreativ direktør

Burberry har ikke haft succes med, at Christopher Bailey både har været CEO og kreativ direktør. Derfor har modehuset hentet en ny topchef til CEO-posten.

| Udland | af Karoline Kaae Svendsen

I juni måned kunne man læse, at der var bekymring omkring Christopher Baileys arbejdsbyrde, da han både sad som CEO og kreative direktør hos Burberry. To roller, der kræver sin mand at kunne varetage – med høje krav fra investorer og et asiatisk luksusmarked, der ikke performer.

Christopher Bailey nåede at have to år med de to kasketter, og i den periode måtte han blandt andet gå 75% ned i løn, da regnskabsåret 2015 levede ikke op til de økonomiske forventninger. Burberrys aktier har derudover været faldende, og salget i Asien især har svigtet.

Burberry ser sig derfor nu nødsaget til at skride til handling, og resultatet er, at Christopher Bailey går af som CEO, og fra 2017 overtager Marco Gobbetti fra Céline posten.

Den daglige drift bliver Marco Gobbettis ansvar, og Christopher Bailey fortsætter som kreativ direktør. En beslutning, investorerne har taget godt imod. De forventer, at det kan hjælpe Burberry med at håndtere den faldende indtjening grundet nedgang i efterspørgslen på luksusvarer på markeder som Kina og Rusland.

Fra et luksus-brand til et andet
Valget af Christopher Baileys efterfølger falder på Marco Gobbetti på grund af hans erfaring med andre luksus-brands som for eksempel Bottega Veneta og Givenchy.

”Marco Gobbetti har en enestående historik i forhold til levere vækst i luksusindustrien, og hans vision for sektoren, og hvordan den vil udvikle sig, er imponerende,” siger Burberrys bestyrelsesformand, Sir John Peace til The Guardian.

Den seneste tids utilfredshed med Christopher Baileys dobbeltrolle overskygger dog ikke den indsats, han har gjort for modehuset. Ifølge Business of Fashion er Burberrys aktier steget over 500% siden, at Christopher Bailey blev ansat i 2001. Han er drivkraften bag Burberrys transformation fra at være et støvet britisk modehus til at være en digital frontløber – en udvikling, der har reddet Burberry.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev