Tidligere har britiske The Advertising Standards Authority (ASA) bandlyst specifikke reklamer fra det offentlige rum, hvis de blev vurderet uansvarlige, seksuelt provokerende eller som i tilfældet med Guccis Cruise 16 kampagne i december sidste år – fordi modellernes positur fik deres kroppe til at virke unødigt magre og ude af proportioner.

Selvom ASAs rolle er at agere watch dog for, hvad man de britiske borgere må udsættes for, er det åbenbart ikke nok. Den nye borgmester i London, Sadiq Khan, har lovet stramninger, der vil forbyde al reklame i offentlig transport, hvis annoncen vurderes at vise usunde eller urealistiske kropsbilleder. Med andre ord, synes meget tynde modeller også at være fortid i det offentlige rum i England, som dermed følger i fodsporene på lande som Frankrig, Israel, Spanien og Italien, der alle har indført forbud på området. Stramningerne i England gælder desuden også herremodeller af særlig muskuløs statur – kort sagt, ethvert kropsideal, der kan synes at være forvrænget eller unaturligt.

Forbuddet, der forventes at træde i kraft allerede fra juli måned, begrundes af Sadiq Khan med, at han selv har teenagedøtre, og derfor er meget bevidst om reklamer, der potentielt kan få folk til at skamme sig over deres egen krop.

LÆS OGSÅ: “Gucci-billede forbudt i UK”