Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi, Udland

Pandora rykker op i luksusgraderne

Den danske smykkevirksomhed er blandt de hurtigst voksende luksusbrands i verden, viser en ny analyse fra Deloitte.
Den danske smykkevirksomhed er blandt de hurtigst voksende luksusbrands i verden, viser en ny analyse fra Deloitte.

Verdens 100 største luksusbrands solgte tilsammen for $222 mia. sidste år – en vækst på 3,6 procent i forhold til året før, ifølge Deloittes ‘Global Powers of Luxury Goods 2016’-analyse. Blandt de hurtigst opkommende er Pandora, der som nr. 26 på den globale Top 100 springer hele ni pladser frem fra sidste års placering som nr. 35. Pandora er også den eneste danske virksomhed på listen, og selvom de har haft et par stormfulde år med svingende aktier og svigtende salg, så haler de altså ind på smykkekonkurrenter som både Tiffany & Co. og Swarowski.

Verdens største luksusbrand er LVMH-konglomeratet og andenpladsen indtages af Cartier-ejeren Compagnie Financière Richemont fra Schweiz, mens man skal helt ned til nummer seks på listen for at finde Kering.

“Vi er stolte over igen i år at være med på listen. Vi er i gang med at styrke vores globale brand og positionere os som en smykkevirksomhed, der tilbyder kvinder verden over flotte smykker i høj kvalitet til tilgængelige priser. Placeringen er en anerkendelse af det store arbejde, de mere end 18.000 medarbejdere i Pandora yder hver dag,” sagde Pandora-topchef Anders Colding Friis igår til Berlingske.

LÆS OGSÅ: “Pandora stormer frem i halvårsregnskab”

Generelt lider luksusbranchen, og har gjort det i nogle år nu. I Europa ligger salget nogenlunde stabilt, men de nyere markeder som Kina, Rusland, USA og Sydamerika viser en tydelig afmatning i forhold til tidligere år. Det sætter virksomhedernes omsætning under pres, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz, der til daglig beskæftiger sig med luksus- og modebranchen.

”Selv de store, verdensberømte modehuse skal konstant finde på nye ideer og nye tiltag. Et godt eksempel er Prada og Burberry, der senest har forsøgt at gå uden om de traditionelle forårs- og efterårskollektioner og i stedet lave ’sæsonløse’ kollektioner, der sendes direkte ud i butikkerne, så kunderne kan købe tøjet med det samme,” siger Morten Steinmetz.

Så sent som i forgårs meldte Ralph Lauren ud, at omkring 50 butikker på verdensplan skal lukke som et led i en effektiviserings- og omstruktureringsplan, der skal spare amerikanerne for rundt regnet 1,4 mia. kr. Dog ligger Ralph Lauren stadig i Top 10 på Deloittes liste med en niende plads.

Du kan læse hele Deloittes analyse her.