Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Dansk urmærke klar til at udfordre markedet

Med en uventet kapitalindsprøjtning har urbrandet Kanske nu helt nye vækstmuligheder, fortæller medstifter og ejer, Dann Thorleifsson.
Med en uventet kapitalindsprøjtning har urbrandet Kanske nu helt nye vækstmuligheder, fortæller medstifter og ejer, Dann Thorleifsson.

Kanske ure har kun halvandet år på bagen på markedet. Ikke desto mindre, blev virksomheden for kort tid siden kontaktet af en investor, der ønskede at blive en del af foretagendet som silent partner – en aftale, der netop er indgået, og som betyder, at Kanske pludselig har helt andre vækstmuligheder.

”Rent praktisk betyder det penge til mere markedsføring, til at kunne købe større ind og dermed være i stand til at forhandle bedre produktionspriser på plads, og at projekter, der er i pipelinen, kan søsættes hurtigere,” forklarer Dann Thorleifsson.

Men med en investor følger også nogle overvejelser.

”Det er jo første gang, vi prøver det, og hele situationen har været lidt omvendt: vi blev opsøgt og spurgt om vi kunne være interesseret i en kapitalindsprøjtning. Og inden man siger ja, skal man gøre sig fuldstændig klart, hvordan og hvad de penge skal bruges på. Indtil videre har vi en lagt en toårig strategi for, hvordan vi skal performe, hvilke budgetter og vækstmæssig mål vi skal nå, som vi alle er enige i.”

Kanske har haft lidt af en rutchebanestart, siden Dann Thorleifsson og Arne Leivsgard i 2014 besluttede sig for at fordele deres tid imellem det kreative bureau Censure og urfirmaet. Bare det at afsøge producenter og kvaliteter af urværker, tog i sig selv et år. Da deres første kollektion så ramte markedet sidste efteråret, gik det umådeligt stærkt.

”Fordi vi jo var, og stadig er, en opstartsvirksomhed, så bestod første kollektion af et lager på 400 ure. De var væk på ingen tid. I mellemtiden besluttede vi os for at skifte leverandør, fordi vi ville have safirglas i urerne. Det betød, at vi lå stille i tre måneder, hvilket ikke var særligt sjovt, når efterspørgslen var der,” påpeger Dann.

Udover at få produktionen på plads, har den største udfordring været at lære markedet at kende, fortæller Dann Thorleifsson.

”Vores onlinedel kører ret godt, men det er svært at komme i butikker – det er en lang proces. Der er ikke de samme store kæder herhjemme, som i udlandet.”

En af måderne Kanske skal styrke sin profil på, er ved at tage på messer. De var på CIFF i februar, men for nu får modemesserne en pause.

”Den erfaring vi tager med os fra sidste sæson er, at modebutikker ikke sælger ure i den priseklasse, vi laver dem. Så vi kommer til at satse på at tage på rendyrkede ur- og smykkemesser fremadrettet,” siger han.

Kanske har dog en fordel på markedsføringsdelen, da begge ejermænd arbejder med kreative kampagner og løsninger til daglig.

”Marketing er en af de dyreste poster hos mange virksomheder. Vi er så heldigt stillet, at det arbejde kan vi selv udføre – det eneste det koster os, er tid.”

Indtil videre bliver Kanske solgt på egen webshop og i få butikker rundt om i landet. Danmark har helt fra begyndelsen være førsteprioritet markedsmæssigt, men også England og Tyskland har udvist stor interesse.

”Vi kender Skandinaviens æstetik, og det er her, vi tager vores afsæt i,” slutter Dann Thorleifsson.